یک طراح گرافیک چقدر درامد دارد؟

میزان درآمد طراح گرافیک در ایران و سایر کشورها

behzad sepehri

شغل طراحی گرافیک یک شغل جذاب و البته پر درآمد است که در طی سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر در زمینه طراحی گرافیک مهارت کافی داشته باشید و به آن چاشنی خلاقیت را اضافه کنید می توانید درآمد بسیار خوبی از این شغل به دست آورید. طراحی گرافیک شغلی است که هم در شرکت ها از آن استقبال می شود و هم طراحان می توانند به صورت فریلنسری مشغول به کار شوند و کسب درآمد کنند. در کشور ایران نیز در چند سال اخیر گرایش به شغل طراحی گرافیک بیشتر شده است و درآمد بسیار خوبی از این طریق به دست می آورند. در این مقاله می خواهیم بدانیم درآمد طراح گرافیک در کشور های مختلف جهان به چه صورت است. از شما دعوت می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درآمد گرافیست ها را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک یا به اصطلاح دیگر graphic design هنری است که در آن در آن از تصاویر، رنگ ها و متن برای نشان دادن یک پیام به صورت تصویری استفاده می شوند. طراحی گرافیک زیر شاخه های زیادی دارد و به دلیل اهمیتی که دارد جزو شغل های حساس و پردرآمد محسوب می شود. یک طراح گرافیک می توانید در شاخه های زیر مشغول به فعالیت شود.

  • طراحی لوگو
  • طراحی بروشور
  • طراحی پوستور
  • طراحی رابط کاربری
  • طراحی سایت
  • اینفوگرافیک

طراح گرافیک کیست؟

یک طراح گرافیک وظیفه طراحی طرح های گرافیکی را به عهده دارد و هدف آن ایجاد طرح های زیبا و خلاقانه است. یک طراح گرافیک برای اینکه بتواند از مهارت های خود به خوبی استفاده کند و درآمد بالایی داشته باشد می بایست ویژگی های زیر را داشته باشد.

  • باید توانایی جستجو کردن در اینترنت را داشته باشد و بتواند تصاویر و آیکون های مناسب پیدا کند.
  • باید خلاق باشد تا بتواند طرح های زیبا و جذاب برای کاربران طراحی کند.
  • یک طراح گرافیک باید بتواند به خوبی با نرم افزار های طراحی گرافیک کار کند.

یک طراح گرافیک به چه شکل هایی می تواند مشغول به کار شود؟

یک طراح گرافیک به چه شکل هایی می تواند مشغول به کار شود؟

قبل از این که درآمد یک طراح گرافیک را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است بدانیم یک طراح گرافیک به چه شکل هایی می تواند مشغول به کار شود و درآمد زایی کند. یک طراح گرافیک می تواند فرصت های شغلی زیادی داشته باشد. اما به طور کلی روش می تواند به دو صورت فریلنسری و آزاد یا به صورت کارمندی و استخدامی مشغول به کار شود.

1- استخدام در شرکت ها و سازمان های دولتی

یک طراح گرافیک در شرکت ها و سازمان های دولتی استخدام شود و مشغول به کار شود. میزان حقوقی که شرکت های دولتی به گرافیست ها پرداخت می کنند بر اساس مهارت و تجربه ان ها خواهد بود. بنابراین کمترین حقوق و درامد یک طراح گرافیک تازه کار حدود 3 میلیون تومان و حداکثر آن برای کارشناسان طراحی گرافیک و حرفه ای تا 15 میلیون تومان متغییر خواهد بود.

2- استخدام در شرکت های خصوصی

درآمدی که یک شرکت خصوصی برای یک طراح گرافیک در نظر می گیرد با شرکت های دولتی متفاوت خواهد بود. شرکت های خصوصی بیشتر از گرافیست های حرفه ای استقبال می کنند. این شرکت ها برای طراحان گرافیک مبتدی حقوقی در حدود 2 میلیون توامن در نظر می گیرند. اما طراحان حرفه ای با توجه به کیفیت و سطح کاری شان می توانند حقوقی را تا 20 میلیون تومان را نیز دریافت کنند. منظور از طراحان حرفه ای طراحانی هستند که نمونه کار های فوق العاده ای داشته و سابقه کاری زیادی دارند.

3- کار به صورت فریلنسری

یک طراح گرافیک می تواند به صورت آزاد یا فریلنسری مشغول به کار شود و شروع به کسب درآمد کند. با توجه به اینکه این نوع کار کردن وابسته به هیچ شرکت یا سازمانی نیست بنابراین درآمدی که یک طراح گرافیک کسب خواهد کرد هیچ محدودیتی نخواهد داشت. در اینجا هم مهارت حرف اول را می زند و اگر مهارت زیادی دشاته باشید می توانید درآمد بیشتری کسب کنید. با عضویت در سایت های فریلنسری یا جذب مشتری از طریق شبکه های اجتماعی می توانید پروژه بگیرید و درآمد کسب کنید.

چه شرکت ها و سازمان هایی به طراح گرافیک نیاز دارند؟

همه کسب و کار ها و شرکت ها نیاز به طراح گرافیک دارند. فرقی ندارد یک کسب و کار اینترنتی باشد یا فیزیکی، شرکت خصوصی باشد یا دولتی برای اینکه محصولات خود را طراحی کنند نیاز به یک گرافیست دارند. اما شرکت ها و کسب و کار هایی که نیاز بیشتری به طراح گرافیک دارند عبارت اند از:

  • کانون های تبلیغاتی و چاپخانه ها
  • شرکت های طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل
  • سازمان های دولتی، بانک ها، بیمه ها و صداوسیما
  • آژانس های مسافرتی، شرکت های حمل و نقل
  • انواع وب سایت ها و شرکت های آنلاین
  • دفاتر مجله یا روزنامه و آگهی
  • انواع فروشگاه های اینترنتی و فیزیکی

یک طراح گرافیک برای کسب درآمد چه نرم افزارهایی را باید یاد بگیرد؟

یک طراح گرافیک برای کسب درآمد چه نرم افزارهایی را باید یاد بگیرد؟
نرم افزار های طراحی گرافیک

یک طراح گرافیک برای اینکه بتواند تبدیل به یک طراح حرفه ای شود و بتواند درآمد بیشتری دشاته باشد باید کار کردن با یک سری نرم افزار ها را یاد بگیرد. هر کدام از این نرم افزار ها کاربرد های مختلفی دارند و میتوان گفت هر یک برای زیر شاخه ای از طراحی گرافیک کاربرد دارد. پر کاربرد ترین نرم افزار های طراحی گرافیک عبارت اند از:

  • Adobe XD
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator
  • Adobe Premiere
  • Adobe After Effects
  • 3d Max

وضعیت استخدام طراح گرافیک در کشور های مختلف به چه صورت است؟

بیشترین میزان رشد استخدام طراح گرافیک مربوط به کشور کانادا می باشد که بسیار بالاتر از سایر کشور های جهان است. این رشد به حدی بوده است که کشور کانادا برای استخدام گرافیست از سرتاسر جهان درخواست نیروی کار می کند.

کشور ایران با رشد چشمگیری در زمینه طراحی گرافیک همراه بوده است. چرا که طی 7 سال گذشته استخدام گرافیست حدودا 15 درصد افزایش یافته است. پیش بینی می شود برای سال های پیش رو در ایران میزان استخدام و پیشرفت شغل طراحی گرافیک بالا تر خواهد رفت.

در آمریکا میزان استخدام طراح گرافی از سال 2013 تا الان حدود 13 درصد رشد داشته است. این در حالی است که سایر مشاغل با رشد 14 درصدی همراه بوده اند.

در استرالیا طی 5 سال گذشته وضعیت استخدام گرافیست با رشد 11 درصدی همراه بوده است.

میزان درآمد طراح گرافیک در کشورهای مختلف چقدر است؟

درآمد یک طراح گرافیک با توجه به مهارت طراح متفاوت است. اما متوسط درآمد طراحان گرافیک در کشور های مختلف به صورت زیر است:

متوسط درآمد سالانه یک طراح گرافیک در کشور آمریکا حدود 60 هزار دلار می باشد.

متوسط درآمد سالانه یک طراح گرافیک در کانادا حدود 65 هزار دلار می باشد.

متوسط درآمد سالانه یک طراح گرافیک در کشور استرالیا حدود 57 هزار دلار می باشد.

متوسط درآمد سالانه یک گرافیست در کشور انگلیس حدود 70 هزار دلار می باشد.

متوسط درآمد سالانه یک گرافیست در کشور ترکیه حدود 60 هزار لیر می باشد.

اما در کشور ایران متوسط درآمد ماهانه برای یک گرافیست مبتدی حدودا 3 میلیون تومان می باشد. و برای افراد با تجربه و با مهارت بیشتر 5 الی 6 میلیون است.

کلام آخر

در این مقاله وضعیت استخدام و درآمد طراح گرافیک در کشور های مختلف را با هم بررسی کردیم. برخی از کشور ها برای طراحان گرافیک حقوق بسیار بالایی پرداخت می کنند و گرافیک در این کشور ها جزو شغل های پر اهمیت محسوب می شود. اما به طور کلی میزان درآمدی که میتوان از طراحی گرافیک به دست آورد بستگی به میزان مهارت طراح دارد. فرقی ندارد در کجای دنیا باشید، این مهارت شماست که باعث می شود درامد تان از بقیه همکاران تان بیشتر باشد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *