دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی چیست

چرا کسب وکارهای اینترنتی با شکست مواجه می شوند؟

behzad sepehri

کسب و کارهای زیادی به صورت اینترنتی در حال فعالیت هستند و همگی به دنبال رسیدن به موفقیت هستند. اما برخی از کسب و کارهای اینترنتی شکست می خورند و نمی توانند به هدفی که در ابتدا داشتند برسند. علت شکست کسب و کارهای اینترنتی چیست؟ این سوالی است که همیشه پرسیده می شود و ما در این مقاله قصد داریم به مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی بپردازیم. اگر شما تازه کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کرده اید یا هنوز به نتیجه ای که می خواستید نرسیده اید پیشنهاد میکنم حتما این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله متوجه خواهید شد که چه عواملی در عدم موفقیت کسب وکار اینترنتی دخالت دارد و می توانید با جلوگیری از این اشتباهات راه رسیدن به موفقیت را برای خودتان آسان تر کنید.

دلایل شکست کسب وکارهای اینترنتی چیست؟

با توجه به تغییر سبک زندگی و رو آوردن مردم به سمت اینترنت برای رفع نیازهای خود کسب و کارهای اینترنتی هم در حال گسترش هستند. کسب و کارهای اینترنتی در حال زیاد هستند اما در این بین برخی از کسب و کارها موفق هستند ولی برخی از آن ها با شکست مواجه می شوند. در ادامه مهم ترین دلایل شکست کسب وکارهای اینترنتی را بررسی خواهیم کرد. شما می توانید با شناخت این عوامل از شکست کسب و کار خودتان جلوگیری کنید.

1-نداشتن تیم مناسب

یکی از دلایلی که باعث شکست کسب و کارهای اینترنتی می شود نداشتن تیم مناسب است. برای اینکه یک کسب و کار اینترنتی بتواند خدمات خود را به بهترین نحو به کاربران خود ارائه بدهد باید دارای یک تیم متخصص و کاربلد باشد. با داشتن یک تیم ماهر می توانید سفارش هایی که می گیرید را به صورت حرفه ای تحویل دهید و مشتریان راضی و وفادار برای خودتان داشته باشید.

2-وجود فضای رقابتی قوی از عمده ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای زیادی به دلیل داشتن رقبای قدرتمند از ادامه فعالیت منصرف شده اند و کسب و کارشان با شکست مواجه شده است. داشتن رقبای قدرتمند برای یک کسب و کار می تواند یک امتیاز مثبت باشد.
هر چقدر رقبای شما بهتر و قدرتمند تر باشند شما بیشتر تلاش خواهید کرد تا به سطح رقبای خودتان برسید. در نتیجه هم میزان مهارت های شما افزایش پیدا خواهد کرد و تمرکز خواهید کرد که محصولات و خدمات بهتر و با کیفیت تری نسبت به رقبای خودتان ارائه بدهید.

3-نداشتن مهارت تجربه کافی

نداشتن مهارت تجربه کافی در حوزه کاری یکی از عوامل مهم در شکست کسب و کار اینترنتی است. اگر به اندازه کافی مهارت نداشته باشید مشتریان تان به شما اعتماد نخواهند کرد و شما نمونه کار های خوب و حرفه ای برای ارائه به مشتریان نخواهید داشت. بابراین سعی کنید همیشه به دنبال کسب اطلاعات جدید در مورد کسب و کار خودتان باشید. با افزایش مهارت و تجربه خودتان از رقبای خودتان پیشی خواهید گرفت و از شکست کسب و کار اینترنتی تان جلوگیری خواهید کرد.

پیشنهاد برای مطالعه : چطور کسب و کار اینترنتی را شروع کنیم؟

4-نادیده گرفتن مشتری از اصلی ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی

هدف از ایجاد یک کسب و کار اینترنتی این است که مشتری جذب کنید و محصولات تان را به آن ها بفروشیم. اما تنها فروش محصولات کافی نیست و باید رضایت مشتریان را هم جلب کنید تا در دفعات بعد نیز از شما خریداری کنند. برخی از کسب و کارها تنها بر روی فروش بیشتر تمرکز می کنند و مشتریان خودشان را نادیده می گیرند. همین موضوع باعث می شود تا مشتریان شان را از دست بدهند و کسب و کارشان با شکست مواجه شود. پس سعی کنید در کنار فروش محصولات و خدمات تان جلب رضایت مشتریان را هم در نظر بگیرید تا آن ها را به مشتریان دائمی و وفادار خود تبدیل کنید.

5-بازاریابی ضعیف


اما در دنیای اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی از مهم ترین عوامل موفقیت کسب و کار اینترنتی دیده شدن است. اما برخی از صاحبان کسب و کارها معتقد هستند اگر یک کسب و کار کارش خوب باشد مشتری خودش خواهد آمد. به همین دلیل بر روی بازاریابی سرمایه گذاری نمی کنند.
اگر بازاریابی را نادیده بگیرید و برای آن سرمایه گذاری نکنید کسب و کار شما دیده نخواهد شد. این موضوع خود یکی ازمهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی می باشد.

6-نداشتن محصولات کاربردی


اگر محصولات کاربردی به مشتریان خود ارائه ندهید کسب و کار شما با شکست مواجه خواهد شد. برای اینکه بتوانید مشتریان خودتان را راضی نگه دارید لازم است محصولاتی مفید و کاربردی را به آن ها ارائه دهید. هر چقدر بتوانید محصولات مفید تری ارائه بدهید شانس تان برای موفقیت افزایش پیدا می کند.

پیشنهاد برای مطالعه : اهمیت داشتن سایت برای کسب و کار اینترنتی چیست؟

7-نداشتن شور و اشتیاق کافی


همه کسب و کار ها در اوایل کار به خوبی مشغول به فعالیت می شوند و انگیزه بسیار زیادی دارند. اما برخی از کسب و کارها بعد از یک مدتی شور و اشتیاق خود را نسبت به کار از دست می دهند. همین مسئله باعث می شود تا به کسب و کار شان اهمیت زیادی ندهند و کسب و کار شان با شکست مواجه شود.
برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید کسب و کار تان را با توجه به مهارت و علاقه انتخاب کنید تا در وسط راه از شور و اشتیاق تان برای کار کم نشود.

8-عدم برنامه ریزی مناسب جزو اصلی ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی


برنامه ریزی در هر کاری باعث موفقیت است اما در مقابل آن عدم برنامه ریزی باعث عدم موفقیت و شکست خواهد شد. یکی از مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی نیز همین موضوع برنامه ریزی نکردن است. برای اینکه از شکست کسب و کارتان جلوگیری کنید و راه رسیدن به موفقیت را آسان تر کنید ضروری است که از همان ابتدای شروع کسب و کار اینترنتی تان برنامه ریزی کنید. باید برنامه دقیق و منظمی برای تولید محتوا ، بازاریابی ، ارائه محصولات ، استخدام نیرو ، سرمایه گذاری ، تبلیغات و … داشته باشید.

9-عدم شناخت نیاز بازار


برای اینکه در یک حوزه کاری به موفقیت برسید یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید تحقیق در مورد کسب و کار تان و شناخت نیاز بازار است. متاسفانه برخی از کسب و کارها نیاز بازار را به خوبی نمی شناسند به همین دلیل نمی توانند نیاز مخاطبان را به خوبی برطرف کنند. همین مسئله باعث می شود تا در دراز مدت کسب و کار اینترنتی شان با شکست مواجه شود.

10-اهمیت ندادن به تولید محتوا


شاید باور نکنید اما بیشتر کسب و کارهایی که به موفقیت نرسیده اند و شکست خورده اند ، اهمیت ندادن به تولید محتوا جزو اصلی ترین دلایل شکست شان بوده است. مخاطبان به دنبال رفع نیاز های خودشان هستند به همین جهت باید در راستای رفع نیاز های آن ها محتوای خوب تولید کنید. این محتوا ها می تواند مقاله ، پادکست ، دوره های آموزشی ، محصول و … باشد.

11-نداشتن صبر از دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی که به آن اشاره نمی شود


نداشتن صبر از مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی است که کمتر به آن اشاره می شود. کسب و کارهای اینترنتی که تازه شروع به فعالیت می کنند تصمیم دارند که در مدت زمان کمی به نتیجه دلخواه برسند و صبر ندارند به همین دلیل ناامید می شوند و کسب و کارشان با شکست روبه رو می شود. موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی به زمان نیاز دارد و یک شبه نمی توان به موفقیت رسید به همین دلیل باید صبور باشید و به تلاش خود ادامه دهید.

12-انجام تمام کارها به صورت تک نفره


کسب وکار اینترنتی را نمی توان به تنهایی اداره کرد به همین دلیل باید از افراد متخصص و ماهر برای پیشرفت کسب و کار کمک گرفت. صاحبان برخی از کسب و کارهای اینترنتی تمایل دارند که تمام کارهای لازمه را به تنهایی انجام دهند. انجام دادن تنهایی کارها باعث می شود زود خسته شوید یا حتی دل به کار ندهید همین موضوع باعث می شود تا کسب و کار با شکست مواجه شود.


نکته مهم : در ابتدا ممکن است برای اینکه از هزینه های اضافی جلوگیری کنید کار ها را به تنهایی انجام دهید که این طبیعی است. اما اگر با پیشرفت کسب و کارتان همچنان تمایل داشته باشید که کارها را خودتان انجام دهید و نیروهای بیشتری را استخدام نکنید باید بگم با شکست مواجه خواهید شد. پس تا جایی که می توانید از افراد متخصص برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید.

13-نداشتن تیم پیشتیبانی خوب از دلایل مهم شکست کسب و کارهای اینترنتی


اینکه بعد از ارائه خدمات یا فروش محصولات پشتیبانی خوبی ارائه بدهید مهم تر از مرحله فروش است. زیرا مشتریان دوست دارند اگر بعد از خرید مشکلی برای شان پیش بیاید با پشتیبانی تماس بگیرند و مشکل شان را برطرف کنند. یکی از دلایلی که باعث می شود یک کسب و کار شکست بخورد نداشتن تیم پشتیبانی قوی است زیرا مشتریان به کسب و کار هایی که پشتیبانی خوبی نداشته باشند اعتماد نمی کنند.

14-عدم تمرکز بر روی یک موضوع

مشکلی که ممکن است گریبان گیر کسب و کارهای نوپا شود و کسب و کارشان را با شکست مواجه کند تمرکز نکردن بر روی یک موضوع است. این کسب و کار ها هر موقع که یک خدماتی یا محصولی پر فروش شد به سراغ آن می روند در حالی که به حوزه کاری آن ها مرتبط نیست. در حالی که اگر در یک زمینه فعالیت کنید و از این شاخه به آن شاخه نپرید احتمال شکست تان کمتر خواهد شد.

15-در نظر نگرفتن رقبا

در حوزه کاری شما رقبای شما می توانند هم عامل موفقیت شما باشند و هم عامل شکست کسب و کار شما باشند. اگر رقبای خودتان را در نظر نگیرید و به طور مرتب آنالیز شان نکنید بدون شک منجر به شکست کسب و کار شما خواهد شد.
برای جلوگیری از شکست کسب و کارتان باید یک برنامه برای آنالیز رقبای خودتان داشته باشید. با آنالیز رقبا می توانید بازار را بهتر بشناسید و بهترین محصولات را تولید کنید. همچنین با آنالیز رقبا نقاط قوت و ضعف حوزه کاری خودتان را شناسایی کنید و در کسب و کار خودتان لحاظ کنید.

16-عدم سرمایه گذاری بر روی سئو شکست کسب و کارهای اینترنتی را به همراه دارد

سئو جزو ضرورات یک کسب و کار برای رسیدن به موفقیت است. با سئو می توانید خطاهای موجود در سایت را شناسایی کنید و با برطرف کردن آن ها رتبه خودتان در موتور های جستجو افزایش دهید. الان جنگ بر سر رسیدن به رتبه های اول گوگل است و عدم سرمایه گذاری بر روی سئو باعث می شود نتوانید به رتبه های اول گوگل برسید و مخاطبان جدیدی پیدا کنید.

17-فعالیت نداشتن در شبکه های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی یک امتیاز مثبت برای کسب و کارها است چرا که در شبکه های اجتماعی می توانید با مخاطبان به خوبی تعامل برقرار کنید. این در حالی است که عده ای از کسب و کارهای اینترنتی به فعالیت در شبکه های اجتماعی اعتقاد ندارند و در آن حضور ندارند. فعالیت نداشتن در شبکه های اجتماعی جزو دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی است . اگر یک کسب و کاری در شبکه های اجتماعی حضور نداشته باشد تمام علاقه مندان به آن حوزه کاری جذب رقیبان خواهند شد. بنابراین میزان فروش کسب و کار کمتر شده و با شکست مواجه خواهد شد.

18-سرمایه گذاری بیش از اندازه

سرمایه گذاری بیش از اندازه نیزهمچون سرمایه گذاری نکردن از دلایل شکست کسب وکارهای اینترنتی می باشد. برخی کسب و کارها بدون در نظر گرفتن آینده تصمیم می گیرند هر چی که دارند را در کسب و کارشان سرمایه گذاری کنند. اما بعد از گذشت مدتی با کمبود بودجه مواجه می شوند و کسب و کارشان با شکست مواجه می شود. برای تبلیغات ، بازاریابی یا سایر موارد باید برنامه ریزی کنید و بی گدار به آب نزنید تا دچار مشکل نشوید.

19-منفی گرایی دلیلی مهم برای شکست کسب و کارهای اینترنتی


بعضی اوقات هم با اینکه هیچ مشکل خاصی وجود ندارد کسب و کار ها با شکست مواجه می شوند و دلیل آن منفی گرایی است. برخی از افراد همیشه منفی باف هستند و هیچ دید مثبتی در مورد کارها ندارند. بنابراین از همان ابتدا فکر می کنند که موفق نخواهند شد و با همین تفکرات منفی کسب و کار خود را با شکست مواجه می کنند.

پیشنهاد برای مطالعه : لطفا در مورد کار منفی گرا نباشید

20-انتقاد پذیر نبودن

کسب و کارهای اینترنتی برای پیشرفت نیاز به همکاری دارند. این همکاری می تواند انتقاد کردن دوستان برای بهتر شدن وضعیت کسب و کار باشد. معمولا انتقاد زمانی گفته می شود که مشکلی در کار باشد بنابراین باید آن ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آن ایراد ها را برطرف کنید تا کسب و کارتان با شکست مواجه نشوید.
نکته مهم : وقتی کسب و کاری را راه اندازی می کنیم هدف مان جذب مشتری است، بنابراین باید نهایت تلاش مان را انجام دهیم تا رضایت مشتریان مان را جلب کنیم. موقعی که مشتریان انتقاد یا پیشنهادی دارند باید با کمال میل انتقاد پذیر باشید و به مشتریان خودتان توجه کنید. اگر انتقاد پذیر نباشید یعنی به مشتریان خودتان ارزش قائل نیستید و ممکن است مشتریان خود را از دست دهید.

کلام آخر

در این مقاله مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی را با هم بررسی کردیم. اگر شما کسب و کار اینترنتی تان را تازه شروع کرده اید می توانید با رعایت این نکاتی که در طول مقاله گفته شد از شکست کسب و کارتان جلوگیری کنید. یا اگر کسب و کارتان دچار مشکلی شده است کافی است نگاهی به این لیست بیندازید بدون شک علت آن را پیدا خواهید کرد و می توانید ان را حل کنید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما چه دلایلی دیگری را می شناسید که می تواند منجر به شکست کسب و کارهای اینترنتی شود؟. منتظر نظرات و انتقادات گرم شما هستیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *