رابط کاربری تیره چیست

چرا رابط کاربری تیره در بین کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار است؟

behzad sepehri

رابط کاربری یک محصول، سایت یا اپلیکیشن موضوع بسیار مهمی است که کاربران نسبت به آن حساسیت زیادی به خرج می دهند. بنابراین طراحی رابط کاربری فرآیندی حساس است و باید با دقت انجام شود تا مورد توجه کاربران قرار بگیرد. یکی از این عوامل تاثیر گذار بر سلیقه ی کاربران رنگ رابط کاربری طرح مورد نظرشان است. در دنیای رنگ ها، اصولا رنگ ها را به دو دسته رنگ های روشن و تیره تقسیم می کنند. طرفدار رنگ های تیره نسبت به رنگ های روشن بسیار زیاد است. اما دلیل این محبوبیت و علاقه مندی کاربران به رنگ های تیره چیست؟ چه عواملی باعث می شود تا کاربران رنگ تیره را انتخاب کنند؟. در ادامه این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که رابط کاربری تیره چیست و چرا کاربران طرفدار رنگ تیره هستند. پس از شما دعوت می کنیم تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

رابط کاربری تیره چیست

رابط کاربری تیره، تم ظاهری یک محصول، اپلیکیشن یا سایت است که به رنگ مشکی است. به رابط کاربری تیره حالت شب نیز گفته می شود. معمولا بیشتر نرم افزار های موبایلی این قابلیت را دارند و کاربران می توانند این ویژگی را به راحتی فعال یا غیر فعال کنند.

پیشنهاد برای مطالعه : دلیل اهمیت رابط کاربری برای کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

دلیل محبوبیت رابط کاربری تیره چیست؟

دلایل محبوبیت رابط کاربری تیره بین کاربران چیست؟
دلایل محبوبیت رابط کاربری تیره

متوجه شدیم که رابط کاربری تیره محبوبیت زیادی بین کاربران دارد. حال می خواهیم بررسی کنیم که دلیل این محبوبیت چیست. Dark Ui با توجه به ویژگی های زیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

1-شفافیت و وضوح بهتر

در Dark Ui اغلب از رنگ خاکستری و سفید استفاده می شود که ترکیب این رنگ ها باعث شفاف و واضح دیده شدن متن ها و آیکون های موجود در طرح می شود. ترکیب این رنگ ها به کاربران کمک می کند تا از بیماری های چشمی و خواب آلودگی هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش جلوگیری کنند.

2-زیبایی و جذاب بودن

زیبایی و جذاب نشان دادن طرح یکی دیگر از عواملی است که باعث افزایش محبوبیت رابط کاربری تیره بین کاربران می شود. هنگامی که از رنگ تیره به عنوان پس زمینه یک طرح استفاده می شود طرح زیبا تر، باحال تر و خوشایند تر خواهد شد. ذهن کاربران با رنگ تیره سازگاری بیشتری دارد چرا که در زمینه های علمی و تخیلی، رنگ تیره عملکرد بهتری نسبت به رنگ های روشن دارد و باعث افزایش جذابیت می شود.

3- مصرف کمتر انرژی و باتری

بدون شک همه ما دوست داریم مدت زمان بیشتری را با گوشی موبایل بگذرانیم و گوشی مان انرژی و باتری کمتری مصرف کند. حالت شب یا همان رابط کاربری تیره این امکان را به ما می دهد تا در مصرف باتری صرفه جویی کنیم و به فعالیت خود ادامه دهیم.

پیشنهاد ویژه : شرکت در دوره جامع طراحی رابط کاربری + کسب درآمد

استفاده از رابط کاربری تیره برای چه مواردی مناسب است؟

استفاده از رابط کاربری تیره برای چه مواردی مناسب است؟
موارد استفاده از رابط کاربری تیره

به طور معمول از رابط کاربری تیره برای اپلیکیشن های موبایلی که با هدف سرگرمی، بازی و هیجان ساخته می شوند استفاده می شوند. همچنین برای اپلیکیشن هایی با موضوع فیلم و تلویزیون نیز مناسب است.

استفاده از رابط کاربری تیره برای موارد زیر توصیه می شود:

  • مواقعی که داخل طرح محتوا های زیادی وجود نداشته باشد.
  • زمانی که طرح مورد نظر برای برنامه های سرگرم کننده و هیجانی طراحی می شود.
  • می توان برای کاهش فشار به چشم و جلوگیری از بی خوابی و اذیت شدن چشم ها استفاده کرد.
  • برای ایجاد حس های خاص و هیجانی استفاده می شود.

استفاده از رابط کاربری تیره برای چه مواردی مناسب نیست؟

اگر در داخل طرح محتوای متنی زیادی وجود دارد یا قرار است از رنگ های مختلفی داخل آن استفاده شود، انتخاب رابط کاربری تیره گزینه مناسبی نخواهد بود. اگر انواع مختلف محتوا داخل طرح وجود داشته باشد استفاده از رابط کاربری تیره باعث می شود طرح مورد نظر جذابیت خود را از دست بدهد.

کلام آخر

رابط کاربری تیره طرفداران زیادی دارد و استفاده از آن به افزایش جذابیت طرح مورد نظر کمک می کند. اما باید توجه داشته باشید که از رابط کاربری تیره صرفا به منظور متفاوت بودن با رقبا، پیروی کردن از مد و امثال آن استفاده نکنید. هنگام استفاده از رابط کاربری تیره بهتر است از محتوای کمتری استفاده کنید و از رنگ های خاکستری و سفید داخل طرح استفاده کنید تا طرح شما جذاب تر و باکیفیت تر باشد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *