رایج ترین اشتباهات طراحی رابط کاربری کدام اند؟

آیا رایج ترین اشتباهات طراحی رابط کاربری را می شناسید؟

behzad sepehri

با توجه به این موضوع که رابط کاربری بسیار حساس است بنابراین از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر رابط کاربری به خوبی طراحی شود می تواند باعث موفقیت یک کسب و کار شود. در عوض اگر طراحی رابط کاربری به طور اصولی نباشد باعث شکست یک کسب و کار و همچنین نارضایتی کاربران خواهد شد.
رابط کاربری به قدری اهمیت دارد که می توان گفت باید جزو اولویت های یک کسب و کار باشد و نمی توان آن را نادیده گرفت. پس باید طراحی رابط کاربری اصولی داشته باشید تا بتوانید بهترین و مطلوب ترین نتیجه را بگیرید. در این مقاله قصد داریم به معرفی رایج ترین اشتباهات طراحی رابط کاربری و نحوه جلوگیری از آن ها بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

رایج ترین اشتباهات طراحی رابط کاربری را می شناسید؟

در این بخش از مقاله رایج ترین اشتباهات طراحی رابط کاربری و نحوه جلوگیری از این اشتباهات را با هم بررسی خواهیم کرد. طراحی رابط کاربری هر سایت، اپلیکیشن یا کسب و کاری با سایر موارد متفاوت است اما اصول طراحی یکسان است. بنابراین اشتباهاتی که در اینجا به معرفی آن می پردازیم در همه طرح ها رخ می دهند. پس باید از این اشتباهات جلوگیری کنید تا بهترین طراحی رابط کاربری را داشته باشید.

1-وجود ناسازگاری بین عناصر طراحی مهلک ترین اشتباه در طراحی رابط کاربری

مهم ترین ویژگی یک طرح منسجم و سازگار بودن عناصر طرح است. بنابراین وجود ناسازگاری بین عناصر یک طرح جزو مهلک ترین ورایج ترین اشتباهات در طراحی رابط کاربری محسوب می شود. اگر بین عناصر یک طرح ناسازگاری وجود داشته باشد باعث به هم ریختگی طرح خواهد شد که نارضایتی کاربران را به دنبال خواهد داشت. در عوض اگر یک طرح با ظاهری منسجم و سازگار موجب می شود تجربه کاربری شما بهبود پیدا کند . همچنین باعث می شود کاربران با رضایت و اعتماد به نفس بیشتری از برنامه یا سایت طراحی شده استفاده کنند.

راه کارهایی برای جلوگیری از به وجود آمدن ناسازگاری بین عناصر طراحی

  • در همه بخش ها و نقاط طرح باید از یک نوع فونت و رنگ استفاده کنید.
  • از یک نوع پالت رنگی برای دکمه ها ، متن ها ، هدر و … استفاده کنید.
  • شکل های موجود در طرح باید به یک سبک باشد مثلا گرد یا مربع باشند. نباید یکی از شکل ها مربع و دیگری دایره باشد.
  • در طرح از یک مدل آیکون استفاده کنید. به طور مثال یا از آیکون های رنگی استفاده کنید یا از آیکون های سیاه. نباید آیکون ها متفاوت باشند.

2-استفاده کردن از عکس های بی کیفیت نامناسب

اگر بتوانید عکس های باکیفیت و مناسبی را برای طرح های خود پیدا کنید باعث زیبایی طرح شما خواهد شد. پیدا کردن عکس های مناسب برای طرح ها کاری دشوار است به همین دلیل یکی از رایج ترین اشتباهات در طراحی رابط کاربری که توسط طراحان رخ می دهد استفاده از عکس های بی کفیت است. استفاده از تصاویر با کیفیت در طرح ها یک امتیاز محسوب می شود و بسیار با اهمیت است.

برای انتخاب عکس باکیفیت و مناسب چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • برای طرح تان از عکس های مرتبط و باکیفیت استفاده کنید.
  • عکس های با معنی و واضح را انتخاب کنید.
  • عکس های با سایز مناسب را انتخاب کنید و از انتخاب عکس های با سایز کوچک خودداری کنید.

پیشنهاد برای مطالعه : از کجا میتونیم عکس باکیفیت پیدا کنیم؟

3-استفاده کردن از آیکون های نامتناسب جزو رایج ترین اشتباهات طراحی رابط کاربری

یکی دیگر از اشتباهات رایج در طراحی رابط کاربری استفاده کردن از آیکون های نامتناسب می باشد. آیکون ها نقش زیادی در زیبایی یک طرح دارند بنابراین باید بهترین و متناسب ترین آیکون ها را برای طرح های خود انتحاب کنید. پیدا کردن آیکون های متناسب کار وقت گیر و سختی است اما نباید از اهیمت آیکون ها غافل شوید. سعی کنید بهترین و متناسب ترین آیکون ها را برای طرح های خودتان انتخاب کنید.

برای داشتن آیکون های متناسب باید این نکات را رعایت کنید.

  • همه آیکون هایی که در طرح استفاده می شوند باید یک مدل باشند. به طور مثال نباید تعدادی از آیکون ها رنگی باشد و تعدادی سیاه و سفید.
  • برای اینکه همه بتوانند مفهوم آیکون را درک کنند از آیکون های شناخته شده استفاده کنید.

پیشنهاد برای مطالعه : از کجا بهترین و مناسب ترین آیکون ها را دانلود کنیم؟

4-استفاده از فرم های نامناسب

یکی از عمده ترین اشتباهات طراحی رابط کاربری طراحی و استفاده کردن از فرم های نامناسب می باشد. فرم ها نقش مهمی در طراحی رابط کاربری دارند. در طرح ها از فرم ها به منظور ایجاد دکمه های ثبت نام، ورود به سیستم و … استفاده می شود. اگر طراحی ها مناسب و خوش فرم نباشد باعث می شود طرح شما گیج کننده باشد و کاربران سردرگم شوند و در نهایت نارضایتی ان ها را به دنبال خواهد داشت.

برای داشتن فرم های مناسب باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

  • از فرم های بسیار طولانی استفاده نکنید و در صورت امکان فرم ها را به بخش های کوچک تری تقسیم کنید.
  • فرم ثبت نام و ورود را جداگانه طراحی کنید تا کاربران بتوانند راحت تر از آن ها استفاده کنند.
  • فرم های موجود در طرح را تا جایی که می توانید ساده و واضح طراحی کنید تا باعث سردرگمی کاربران نشود.
  • برای وضوح بیشتر فرم ها می توانید داخل کادر ها ذکر کنید که کاربران باید چه کاری را انجام دهند.

5-نداشتن پالت رنگی مناسب و استفاده نادرست از رنگ ها

یکی دیگر از عمده ترین اشتباهات در طراحی رابط کاربری استفاده نادرست از رنگ ها یا نداشتن پالت رنگی مناسب است. رنگ ها نقش مهمی در طراحی رابط کاربری ایفا می کنند و به عبارتی می توان گفت جذابیت یک طرح بستگی به رنگ های آن دارد. بنابراین برای اینکه طرح جذاب و ایده آلی داشته باشید باید پالت رنگی مناسب را انتخاب کنید و از آن در طرح خود استفاده کنید. استفاده از رنگ مناسب باعث می شود کاربران با طرح شما بیشتر و راحت تر ارتباط برقرار کنند.

برای اینکه پالت رنگی مناسبی را انتخاب کنید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

  • به جز در موارد خاص سعی کنید از رنگ های بسیار روشن مانند زرد و قرمز استفاده نکنید.
  • برای جذابیت طرح خود می توانید برای برخی از بخش ها از سایه هم استفاده کنید.
  • قبل از شروع کردن به طراحی باید یک پالت رنگی مناسب برای خود انتخاب کنید

پیشنهاد برای مطالعه : بهترین سایت ها برای انتخاب پالت رنگی مناسب کدام اند؟

6-متفاوت نبودن دکمه های اصلی با سایر دکمه ها

دکمه ها باید منحصر به فرد و قابل تشخیص باشند. اکثر اقداماتی که کاربران انجام می دهند معمولا با فشردن دکمه ها است. پس باید اهمیت زیادی به دکمه ها بدهید و به بهترین نحو دکمه ها را طراحی کنید. یکی از اشتباهاتی که در طراحی رابط کاربری ممکن است مرتکب شوید این است که دکمه ها را متفاوت طراحی نکنید. یعنی دکمه های اصلی با دکمه های فرعی قابل تشخیص نباشند.

برای طراحی مناسب تر دکمه ها باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

  • برای دکمه های اصلی از رنگ روشن و برای دکمه های فرعی از رنگ دیگری استفاده کنید. این باعث می شود دکمه ها به راحتی قابل تشخیص باشند.
  • رنگ متن دکمه های اصلی را با متن دکمه های فرعی متفاوت انتخاب کنید.

7-ریسپانسیو نبودن طرح جزو مرگبار ترین اشتباهات طراحی رابط کاربری

ریسپانسیو نبودن طرح جزو رایج ترین و البته مرگبار ترین اشتباهات در طراحی رابط کاربری محسوب می شود. اگر طرح ریسپانسیو نباشد طرح شما در صفحه نمایش های مختلف به خوبی نمایش داده نخواهد شد. این مسئله یک امتیاز منفی برای تجربه کاربری و سئو خواهد بود. پس باید دقت کنید که طرحی ریسپانسیو و اصولی داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله رایج ترین اشتباهات طراحی رابط کاربری و نحوه جلوگیری از این اشتباهات را با هم بررسی کردیم. هر چقدر یک طرح کامل تر و بی عیب تر باشد نشان دهنده کیفیت بالای طراحی شماست. پس با شناسایی اشتباهات رایج در طراحی رابط کاربری و جلوگیری از آن ها می توانید بهترین طراحی را داشته باشید.

از اینکه تا آخر این مقاله با ما همراه بودید ممنونم. امیدوارم نهایت استفاده از این مقاله را برده باشید و بتوانید بهترین طرح ها را طراحی کنید.

اشتراک گذاری:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *