یک طراح تجربه کاربری حرفه ای چه مهارت هایی باید داشته باشد

یک طراح تجربه کاربری حرفه ای باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

behzad sepehri

تجربه کاربری موضوعی است که در چند سال اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است. به طوری که هدف اصلی کسب و کار ها افزایش تجربه کاربری مخاطبان می باشد. همچنین داشتن تجربه کاربری خوب یکی از فاکتور های مهم سئو و رتبه بندی سایت ها می باشد. بنابراین طراحی تجربه کاربری شغلی حساس و البته پر اهمیت است. یک طراح ux باید برای طراحی بهتر و اصولی تر یک سری مهارت هایی را داشته باشد. در ادامه می خواهیم به بررسی مهم ترین مهارت های یک طراح تجربه کاربری بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

یک طراح تجربه کاربری حرفه ای باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

دو موضوع رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کنند و کسب و کارها برای داشتن مناسب ترین رابط و تجربه کاربری تلاش می کنند. در این زمینه ها نیاز به طراحان حرفه ای و کار بلد وجود دارد. اگر شما یک طراح تازه کار در زمینه تجربه کاربری هستید یا اگر می خواهید مهم ترین مهارت های یک طراح تجربه کاربری را بشناسید کافی است این مقاله را تا آخر مطالعه کنید. در این بخش مهم ترین مهارت های یک طراح ux را با هم بررسی خواهیم کرد.

1-تحقیق و پژوهش(مهم ترین مهارت یک طراح تجربه کاربری)

تحقیق و پژوهش

یک طراح تجربه کاربری حرفه ای باید توانایی ویژه ای در تحقیق و پژوهش داشته باشد. بدون تحقیق و افزایش مهارت ها یک طراح تجربه کاربری نمی تواند رشد قابل توجهی داشته باشد. توانایی انجام تحقیقات و پژوهش درباره موضوعات مختلفی جزو مهم ترین مهارت هایی است که یک طراح تجربه کاربری باید داشته باشد.
بیشتر طراحان طرح های خود را با مطالعه و تحقیقات تکمیل می کنند. اینگونه نیست که همه تصمیمات و طرح ها زاییده ذهن طراحان باشد. یک طراح تجربه کاربری از طرح های بقیه طراحان ایده می گیرد و با تحقیق بهترین طرح مورد نظر را طراحی می کند.

طراحان ux چگونه تحقیق و پژوهش انجام می دهند؟

برای انجام پژوهش و تحقیقات در زمینه طراحی تجربه کاربری روش های مختلفی وجود دارد که به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

  • محاسبه کردن با مخاطبان و کاربران
  • ایجاد طرح ها و نمونه های اولیه
  • جمع آوری کردن اطلاعات برای تصمیم گیری راحت تر در طراحی
  • مطالعه مقالات طراحان برتر در زمینه طراحی تجربه کاربری

2-همکاری و مشارکت با طراحان دیگر

تجربه های یک طراح تجربه کاربری با سایر طراحان متفاوت است. بنابراین هیچ کدام از طراحان نمی توانند ادعا کنند که در زمینه طراحی تجربه کاربری بهترین هستند یا اطلاعات کاملی دارند. طراحی تجربه کاربری شغلی بسیار حساس و مهم است. یکی از مهم ترین مهارت های یک طراح تجربه کاربری توانایی کار کردن با طراحان دیگر می باشد.

همه ما می دانیم که با تبادل اطلاعات و تجربیات می توان در هر زمینه ای مهارت ها را افزایش داد. همکاری و مشارکت با سایر طراحان به شما کمک خواهد کرد تا به بالا ترین سطح از مهارت در زمینه کاری خودتان برسید و طرح هایی را پیاده سازی کنید که به خوبی نیاز مخاطبان را پاسخ می دهد. پس اگر می خواهید تجربیات خود را بالا ببرید و تبدیل به یک طراح تجربه کاربری حرفه ای شوید بهتر است مغرور نباشید و در مواقع لازم با همکاران خود همکاری کنید.

پیشنهاد برای مطالعه : رابط کاربری و تجربه کاربری چه تفاوتی باهم دارند؟

3-مهارت کافی در نوشتن

یک طراح ux باید مهارت کافی برای نوشتن داشته باشد

در طراحی تجربه کاربری برای اینکه منظور خود را به مخاطبان برسانید می بایست از متن استفاده کنید. بنابراین باید بتوانید به صورت حرفه ای بنویسید تا هم منظور خود را به مخاطبان برسانید و هم محصول خود را بهتر به مخاطبان معرفی کنید.

4-توانایی در مدیریت زمان و پروژه

یک طراح تجربه کاربری باید توانایی کافی در مدیریت زمان و پروژه داشته باشد. یک طراح با برنامه ریزی منظم و مدیریت زمان می تواند به بهترین نحو پروژه مورد نظر خود را تکمیل کند و از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کند.

5-توانایی تجزیه و تحلیل

توانایی تجزیه و تحلیل جزو مهارت های یک طراح تجربه کاربری

در هر زمینه کاری تجزیه و تحلیل جزو مهارت های لازم برای حرفه ای شدن می باشد. در طراحی تجربه کاربری نیز تجزیه و تحلیل اهمیت زیادی دارد و نباید آن را نادیده گرفت. همه چیز با طراحی کردن به پایان نمی رسد بلکه تازه کار شروع می شود. بعد از پایان طراحی باید طرح مورد نظرتان را تست کنید و عملکرد آن را بررسی کنید.

اگر طرح تان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید به شما کمک می کند که نقاط ضعف و قوت طرح تان را شناسایی کنید و آن ها را اصلاح کنید تا طرح تان را بهتر کنید. همچنین می توانید مشاهده کنید که کاربران چطور با طرح شما ارتباط برقار می کنند.

6-داشتن مهارت ارتباطی قوی(جزو مهارت های ضروری برای طراح تجربه کاربری)

داشتن مهارت ارتباط قوی همچون سایر مهارت ها جزو مهارت های مهم طراحی تجربه کاربری می باشد. اکثر طراحان مطرح در زمینه طراحی تجربه کاربری دارای مهارت ارتباطی قوی می باشند. یک طراح تجربه کاربری برای اینکه طرح خود را به افراد دیگر توضیح بدهد لازم است مهارت ارتباطی قوی داشته باشد. چرا که همه افراد تخصص لازم در زمینه شما را ندارند و اگر مهارت ارتباطی قوی نداشته باشید توضیح دادن کار بسیار سختی برای شما خواهد بود.

با افزایش مهارت ارتباطی خودتان می توانید به بهترین نحو مطالب خودتان را ارئه بدهید. این کار باعث می شود به خوبی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید همچنین تاثیر مثبتی برای شما خواهد داشت.

7-انتقاد پذیر بودن

انتقاد پذیری جزو مهارت های یک طراح ux

انتقاد پذیری هم جزو مهارت های یک طراح ux محسوب می شود. انتقاد پذیر بودن جزو عواملی است که می تواند منجر به پیشرفت یک شخص در هر زمینه ای شود. بیشتر طراحان انتقاد پذیر نیستند و تصور می کنند که طرح های شان بی نظیر است و نباید کسی به آن ها انتقاد کند.
اما باید بگوییم یک طراح حرفه ای کسی است که با تواضع و فروتنی انتقاد ها را گوش دهد و بررسی های لازم را انجام دهد. اگر انتقاد ها درست باشد می تواند آن ها را در طرح خود اجرا کند و طرح خود را بهتر کند. اگر هم انتقاد درست نباشد آن را فقط می شنود و دیگر لازم نیست کار خاصی انجام دهد.

کلام آخر

برای اینکه در زمینه طراحی تجربه کاربری تبدیل به یک طراح حرفه ای شوید باید یک سری مهارت ها را داشته باشید. در این مقاله ما به مهم ترین مهارت های یک طراح تجربه کاربری اشاره کردیم. یادگیری این مهارت ها انقدر ها هم سخت نیست فقط کافی است که دائم مطالعه و تمرین کنید. با افزایش مهارت تان در زمینه های گفته شده می توانید تبدیل به یک طراح تجربه کاربری حرفه ای شوید و حرف زیادی برای گفتن داشته باشید.

امیدوارم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید. خوشحال می شویم با ارائه انتقادات، نظرات و پیشنهادات خودتان برای تهیه مقالات بهتر ما را یاری کنید. ممنون از اینکه همیشه همراه ما بودید و هستید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *