کسب و کار اینترنتی چیست

کسب و کار اینترنتی چیست؛ نکاتی که درباره کسب و کار اینترنتی باید بدانید

behzad sepehri

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که کسب و کار اینترنتی چیست و چرا باید کسب و کار اینترنتی شروع کنیم؟. برخی از دوستان هم که به کسب و کارهای سنتی مشغول هستند می پرسند ما که درآمد بسیار خوبی داریم پس چه لزومی دارد که کسب و کار خودمان را به کسب و کار آنلاین تبدیل کنیم؟. در جواب باید بگوییم که همه کسب و کار ها زمانی تصور می کردند که همیشه در اوج باقی می مانند و درآمد بسیاری زیادی خواهند داشت.

اما با گذشت زمان دیدیم که بسیاری از کسب و کارهای سنتی از بین رفته اند و دیگر خواهانی ندارند. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی کامل تر این موضوع بپردازیم که کسب و کار اینترنتی چیست و نکاتی که باید در مورد کسب و کار اینترنتی بدانید چه چیزهایی هستند.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست.؟ شاید این سوالی باشد که همه ما به نحوی جواب آن را می دانیم. اما میخواهیم تعریف ساده و مفید کسب و کار اینترنتی را برای شما بگوییم. کسب و کار اینترنتی به کسب و کارهایی گفته می شود که در فضای اینترنت و به صورت آنلاین فعالیت دارند و کسب درآمد می کنند.

در کسب و کار های اینترنتی روش های مختلفی برای درآمد زایی وجود دارد به همین دلیل فرصت زیادی را برای صاحبان کسب و کار ها فراهم می کند تا بتوانند درآمد زایی کنند. به طور مثال سایت دیجی کالا از کسب و کارهای اینترنتی موفق در ایران است.

تفاوت کسب و کار اینترنتی و کسب و کار سنتی چیست؟

تفاوت کسب و کار اینترنتی و سنتی

تفاوت های زیادی بین یک کسب و کار اینترنتی و سنتی وجود دارد. به دلیل اینکه کسب و کار های آنلاین مزایای زیادی دارند، صاحبان کسب و کارهای سنتی ترغیب می شوند تا کسب و کار آنلاین مربوط به کسب و کار خود را شروع کنند. حال می خواهیم بدانیم که مهم ترین تفاوت بین کسب و کارهای سنتی و کسب و کار اینترنتی چیست که باعث می شود همه به کسب و کارهای آنلاین روی بیاورند.

1-تفاوت در ارتباط بین مشتریان و صاحبان کسب و کار

در مشاغل سنتی محدودیت زیادی برای ارتباط بین مشتری و صاحب مغازه وجود دارد به طوری که مشتری باید حتما به مغازه مراجعه کند و با مشاهده محصول اطلاعات کاملی در مورد محصول مثل قیمت ، جنس ، ویژگی ها و … اطلاعات کسب کند. و اگر مغازه بسته باشد نمی توانند محصول مورد نظرشان دسترسی داشته باشند.

اما در کسب و کار های اینترنتی شرایط به این صورت نیست و کاملا متفاوت است. مشتریان هر وقت از شبانه روز که بخواهند می توانند به فروشگاه مراجعه کنند و محصولی را که می خواهند را مشاهده کنند. در فروشگاه اینترنتی همه جزئیات محصول مانند جنس ، رنگ ، تصویر محصول ، ویژگی های محصول ، قیمت و … به طور کامل توضیح داده شده است.

2-تفاوت در هزینه های راه اندازی

برای راه اندازی یک کسب و کار سنتی باید هزینه های مختلفی را برای اجاره مغازه ، پول آب ، برق ، گاز ، هزینه های گرفتن مجوز ، هزینه عوارض و … را پرداخت کنید. اما کسب و کار های آنلاین اینگونه نیستند و لازم نیست هیچکدام از این هزینه ها را متحمل شوید. فقط کافی است یک فروشگاه راه اندازی و محصولات خوبی داشته باشید. البته اگر بخواهید در فضای مجازی فعالیت کنید و سایت راه اندازی نکنید کلا نیازی به هزینه کردن نخواهید داشت.

3-تفاوت کسب و کار اینترنتی و سنتی در اطلاع رسانی

در کسب و کارهای سنتی اطلاع رسانی خیلی سخت بود. فرض کنید شما می خواهید به مشتریان خودتان اعلام کنید که مغازه خود را عوض کرده اید یا یک محصول جدیدی آورده اید. اولین راهی که دارید این است که به تک تک مشتریان خودتان اطلاع رسانی کنید. فرض کنید مثلا 100 تا مشتری دارید آیا شماره تماس همه این مشتری ها را دارید که به آن ها اطلاع دهید؟ هر چند که اگر داشته باشید هم کار بسیار سخت و وقت گیری است.

روش دومی که وجود داشت این بود که موضوعی که باید اطلاع رسانی می شد را در یک بروشور چاپ کنند و در بین مردم پخش کنند که باز این روش یک روش وقت گیر و هزینه بری می باشد. یا می توانستید اعلامیه هایی را چاپ کنید و آن ها را در مکان های مهم و پرتردد نصب کنید تا اگر مشتریان تان دیدند متوجه شوند.

اما در کسب و کار اینترنتی بر خلاف مشاغل سنتی شرایط انقدر سخت و پیچیده نیست و خیلی راحت تر می توانید اطلاع رسانی کنید. مشتریان شما موقعی که در سایت ثبت نام می کنند ایمیل خود را وارد می کنند و شما ایمیل همه مشتریان خود را دارید، می توانید اطلاعیه های جدید را برای تک تک آن ها در مدت زمان خیلی کوتاه ایمیل کنید. یا می توانید در فضای مجازی به طور مثال در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام خود اطلاعیه های جدید را برای مشاهده کاربران تان منتشر کنید.

پیشنهاد برای مطالعه : در سال 2020 کدام کسب و کارها پولساز هستند؟

4-تفاوت کسب و کارهای اینترنتی و سنتی در نحوه تبلیغات

برای تبلیغ و معرفی کسب و کار های سنتی باید از روش هایی مثل پخش تراکت ، چسابدن اعلامیه ، بنر های تبلیغاتی ، کاتالوگ و … استفاده می کردند. این نوع تبلیغات هزینه زیادی لازم دارند و میزان جذب مشتری در این نوع تبلیغات نسبت به تبلیغات مدرن خیلی کمترا ست.

اما در کسب و کارهای اینترنتی شرایط تبلیغات کاملا متفاوت است و نیاز به هیچکدام از این کار ها نیست. با داشتن یک صفحه در شبکه های اجتماعی و یا یک سایت می توانید به راحتی کسب و کار خودتان را تبلیغ کنید. می توانید به صورت گسترده کسب و کار خودتان یا محصولاتی را که ارائه می دهید را در پیج های معتبر با تعداد دنبال کننده زیاد یا در سایت های تبلیغاتی تبلیغ کنید.

5-تفاوت در محدوده زمانی و مکانی

در کسب و کارهای سنتی محدودیت زیادی در مورد مکان و زمان وجود دارد. از نظر زمانی فقط زمانی که داخل مغازه یا همان محل کسب و کار حضور دارید می توانید مشغول به کار شوید و درآمد داشته باشید. از نظر مکانی هم مشتریان شما فقط محدود به یک منطقه خاص هستند.

اما در کسب و کار های اینترنتی هیچ نوع محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد. شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز که تمایل داشتید فعالیت کنید و محصولات خودتان را بفروشید و درآمد داشته باشید. مشتریان شما هم محدود به یک نقطه یا شهر خاص نیستند. شما می توانید با تبلیغ فروشگاه تان از سراسر کشور مشتری داشته باشید و محصولات خودتان را بفروشید.

6-تفاوت در میزان فروش و کسب درآمد

همان طور که در بالا هم اشاره شد با توجه به اینکه محدودیت مکانی برای مشاغل سنتی وجود دارد ، بنابراین تاثیر زیادی بر روی میزان فروش و کسب درآمد دارد. پس درآمد کسب و کارهای اینترنتی به علت نداشتن محدودیت مکانی و داشتن مشتری از سر تا سر کشور نسبت به مشاغل سنتی بیشتر خواهد بود.

7-تفاوت در تنوع محصولات

در کسب و کار های سنتی به علت نداشتن مشتریان فراوان امکان اینکه به محصولات تنوع بیشتری بدهند نبود. زیرا اگر تعداد بیشتری محصول را انبار می کردند و نمی توانستند به فروش برسانند سرمایه شان می خوابید و نمی توانستند سود داشته باشند. اما در کسب و کار های اینترنتی به علت وجود تعداد زیاد مشتریان که از هر صنف و هر رده سنی هستند می توانید تنوع زیادی به محصولات خود بدهید و میزان فروش و درآمد خودتان را افزایش دهید.

دلیل اهمیت کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

دنیای اینترنت روز به روز گسترده تر می شود و مردم تمایل دارند که کار های خودشان را به صورت آنلاین و در کمترین زمان انجام دهند به همین دلیل نیاز به کسب و کار های اینترنتی بیشتر حس می شود. مردم در شیوه قدیمی باید مدت زمان زیادی را صرف گشت و گذار در بازار کنند و محصولات مورد نظر خودشان را بخرند (البته اگر بتوانند محصول مورد نظر خودشان را پیدا کنند).

اما اکنون مردم می توانند به راحتی به فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنند و محصول مورد نظر خودشان را در مدت زمان کمتری پیدا کرده و خریداری کنند. پس کسب و کارهای اینترنتی اهمیت زیادی دارند چون می توانند نیاز های کاربران را بهتر و در مدت زمان کمتری برطرف کنند.

ویژگی ها و مزایای کسب و کار اینترنتی چیست؟

مزایای کسب و کار اینترنتی چیست

همه کسب و کار ها دارای مزیت ها و معایبی هستند که باعث می شود به سمت آن کسب و کار ها برویم و یا بیخیال شان شویم. در این بخش تعدادی از مزایای کسب و کار اینترنتی را برای شما جمع آوری کردم که باعث می شود اهمیت کسب و کار اینترنتی را بیشتر درک کنید. پس بیاید با هم مرور کنیم که مزایای کسب و کار اینترنتی چیست.

1- کسب و کار های اینترنتی انعطاف پذیری زیادی دارند.

کسب و کارهای اینترنتی انعطاف پذیری زیادی دارند و  شما می توانید در هر زمینه ای که تخصص دارید فعالیت کنید. حتی اگر چند مهارت مختلف هم داشته باشید می توانید همه آن ها را پوشش دهید و خدمات خودتان را به بقیه ارائه دهید.

2-همه افراد می توانند یک شغل اینترنتی راه اندازی کنند.

همه افراد این امکان را دارند که بتوانند یک کسب و کار آنلاین را شروع کنند زیرا هزینه زیادی برای این کار لازم نیست. شما با داشتن یک گوشی موبایل ، تبلت یا کامپیوتر می توانید کسب و کار آنلاین خودتان را شروع کنید و خدمات خودتان را به دیگران ارائه دهید.

3-از هزینه های اضافی جلوگیری می کند.

از ویژگی های مهمی که یک کسب و کار آنلاین دارد این است که از هزینه های اضافی جلوگیری می کند. شما دیگر لازم نیست که نگران هزینه های اجاره مغازه ، آب ، برق ، گاز ، عوارض و … باشید زیرا می توانید داخل خانه خودتان بنشینید و فعالیت کنید.

4-در کسب و کار اینترنتی هر کس بیشتر تلاش کند موفق تر است.

همه صاحبان کسب و کار در شرایط یکسانی قرار دارند. در این نوع کسب و کار ها افرادی موفق هستند که خدمات بهتری ارائه می دهند ، بیشتر تلاش می کنند و خلاقیت بیشتری دارند. مثلا به این صورت نیست که هر کس در یک نقطه یا مکان بهتری باشد می تواند افراد زیادی را به کسب و کار خود جذب کند نه اینطور نیست.

5-در این نوع کسب و کار ها هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد.

هر کسب و کاری را که به آن علاقه دارید راه اندازی می کنید. میزان درآمد شما هیچ مرز و محدودتی نخواهد داشت. هر چقدر محصولات یا خدمات بهتری ارائه بدهید درآمد بیشتری نیز کسب خواهید کرد. به طور مثال سایت دیجی کالا روزانه فروش میلیاردی دارد و هر روز به میزان درآمدش افزوده می شود.

6-همیشه در دسترس هستید.

با داشتن یک کسب و کار اینترنتی همیشه در دسترس هستید و می توانید محصولات تان را بفروشید و درآمد زایی کنید. مثلا شبیه کسب و کارهای دیگر نیست که طی تعطیلات ، یا وجود یه مشکل حاد کسب و کارتان متوقف شوید.

7-رئیس خودتان هستید و برای خودتان کار می کنید.

این دقیقا همان بخشی است که همه ما عاشقش هستیم. میتوان گفت جزو بهترین مزایای کسب و کار اینترنتی است. یعنی هر وقت که خودمان خواستیم می توانیم کار کنیم و هر وقت خسته شدیم و میلی به کار نداشتیم دست از کار بکشیم. برای خودمان کار می کنیم و هر چقدر که بیشتر تلاش کنیم میزان درآمد مان افزایش پیدا می کند.

معایب و سختی های کسب و کار اینترنتی چیست؟

معایب کسب و کارهای اینترنتی چیست

کسب و کارهای اینترنتی همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم مزایای بسیار زیادی دارند به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردارند و روز به روز در حال پیشرفت هستند. اما در کنار همه اینا کسب و کارهای اینترنتی سختی های مخصوص به خود را دارند که باعث می شود عده ای از افراد به سمت این نوع کسب و کار ها نروند.

البته لازم به ذکر است که هدف از آوردن کلمه کسب و کار اینترنتی به معنای عیب های کسب و کارهای اینترنتی نیست و می توان از آن به عنوان سختی های کسب و کار اینترنتی یاد کرد. حال می رویم که بدانیم معایب کسب و کار اینترنتی چیست.

1-برای رسیدن به موفقیت نیاز به زمان زیادی دارند.

کسب و کار های اینترنتی بسیار حساس هستند و نیاز به فعالیت مستمر و ممنظم دارند. برای رسیدن به موفقیت باید حوصله داشته باشید و زمان زیادی را صرف کنید. با تلاش زیاد و البته با برندسازی موفق می توانید به کسب درآمد بالا برسید.

2-نیاز به خلاقیت دارد.

در کسب و کار های اینترنتی برای اینکه به موفقیت برسید علاوه بر داشتن مهارت باید خلاق هم باشید. شاید بپرسید من که مهارت زیادی دارم و در کار خودم بهترین هستم چه نیازی به داشتن خلاقیت دارم؟. در جواب باید بگوییم با توجه به این موضوع که تعداد افرادی که در زمینه شما فعالیت دارند زیاد هستند و باید در سطح بزرگتری رقابت کنید تنها با داشتن مهارت زیاد نمی توانید رقبای خودتان را شکست دهید. بنابراین باید خلاقیت به خرج دهید و طرح های خلاقانه و منحصر به فردی را ارئه بدهید تا با رقبای خودتان متمایز باشید و قدم محکم تری برای رسیدن به موفقیت بردارید.

3-هنوز عده زیادی به این نوع کسب و کار ها اعتماد ندارند.

زمان زیادی از پیدایش کسب و کار های اینترنتی می گذرد و هر روز در حال گسترش هستند. اما هنوز عده ای هستند که به این نوع کسب و کارها  اعتماد ندارند و گمان می کنند که نباید از این فروشگاه های اینترنتی محصولی را خریداری کنند. این موضوع یکی از بزرگترین معایب کسب و کار اینترنتی است.

انواع کسب و کار های اینترنتی

انواع کسب و کارهای اینترنتی

همه کسب و کار ها می توانند به صورت اینترنتی فعالیت کنند. اما کسب و کار اینترنتی به سه دسته یا نوع اصلی تقسیم می شود که می خواهیم به معرفی آن ها بپردازیم.

1-کسب و کارهای اینترنتی بر اساس فروش محصولات

این نوع کسب و کار های آنلاین که تعداد شان هم زیاد است طرفداران زیادی دارد. در این نوع کسب و کار که بر پایه فروش خدمات و محصولات است شما می توانید هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم محصولات را بفروشید. اگر خودتان محصولی دارید و تولید می کنید می توانید آن ها را بفروشید و درآمدزایی کنید. اما اگر خودتان هیچ محصولی نداشته باشید به راحی می توانید در سایت های همکاری در فروش ثبت نام کنید و با فروش محصولات ارائه شده درآمد کسب کنید.

2-کسب و کارهای اینترنتی بر اساس ارائه تخصص و مهارت ها

در این نوع از کسب و کار های اینترنتی شما هر تخصص و مهارتی که داشته باشید می توانید از طریق آن کسب درآمد کنید. در حال حاضر پرطرفدار ترین و پردرآمد ترین کسب و کارهای مخصوص این زمینه شغل های تولید محتوا ، طراحی سایت ، طراحی گرافیک ، طراحی رابط کاربری ، متخصص سئو و … می باشد. همچنین اگر مهارت خاصی نداشته باشید می توانید با یادگیری مهارتی که دوست دارید شروع به فعالیت کنید و درآمد کسب کنید.

3-کسب و کار های اینترنتی بر اساس آموزش مهارت ها

سومین نوع از کسب و کار هایی که این روز ها بازار آن داغ است و می توانید از طریق آن به کسب درآمد بالایی برسید، مهارت هایی را که بلد هستید را به دیگران آموزش بدهید. در این نوع از کسب و کارها شما هر تخصص یا مهارتی را که به طور کامل هستید را در قالب یک دوره آموزشی تهیه می کنید و با تبلیغ و فروش آن به دیگران کسب درآمد می کنید.

کلام آخر

برای اینکه پیشرفت کنیم و به موفقیت برسیم باید همیشه به روز باشیم. در عصر حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی مردم بیشتر نیاز های خودشان را از طریق اینترنت رفع می کنند. بنابراین برای اینکه از سایر رقبای خود عقب نمانید باید کسب و کار اینترنتی مرتبط با رشته خودتان را راه اندازی کنید، تا بتوانید مشتریان و به دنبال درآمد خودتان را افزایش بدهید.

شما هم کسب و کار اینترنتی دارید؟ در طی راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه موفقیت هایی به دست آورده اید؟ دلایل عدم موفقیت و پیشرفت تان چه چیزهایی بوده است؟ تجربه های خودتان را در زمینه کسب و کارهای اینترنتی برای ما بفرستید تا به بقیه دوستان به اشتراک بگذاریم.

اگر هر گونه انتقاد یا پیشنهادی در مورد مقاله دارید که به بهبود مقاله کمک می کند، حتما آن را در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.

اشتراک گذاری:

10 پاسخ

  1. مقاله بسیار عالی و جامع بود.کسب و کار اینترنتی رو میشه به عنوان پلی برای پیشرفت دونست . فقط من یه سوالی برام پیش اومده اونم اینه که آیا همه کسب و کار ها میتونن اینترنتی باشن یا محدودیتی وجود داره؟

    1. ممنونم محسن جان.خوشحالم که مقاله برات مفید بوده. نه برای کسب و کارهای اینترنتی هیچ نوع محدودیتی وجود نداره و میشه همه کسب و کار ها رو به اینترنتی تبدیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *