نحوه انتخاب پالت رنگی مناسب

نحوه انتخاب پالت رنگی مناسب در 8 مرحله ساده

behzad sepehri

انتخاب رنگ های مناسب برای طراحی وب سایت شما می تواند یکی از عوامل مهم در موفقیت شما باشد. انتخاب رنگ مناسب باعث می شود که مشتریان درک بهتری از برند شما داشته باشند. با انتخاب صحیح پالت رنگی می توانید بازدید کنندگان جدید را ترغیب کنید که سایت شما را ببینند.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه انتخاب پالت رنگی منحصر به فرد برای وب سایت آشنا کنیم. برای اینکه بتوانید راحت تر با این موضوع آشنا شوید مراحل انتخاب پالت رنگی مناسب را به 9 مرحله مختلف دسته بندی کردیم.

تئوری رنگ ها چیست؟

دانستن اینکه تئوری رنگ ها چیست و چه اصولی دارند به شما کمک می کند تا بتوانید راحت تر پالت رنگی مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. تئوری رنگ را می توان به عنوان چارچوبی در نظر گرفت که استفاده از رنگ ها را برای طراحان آسان تر می کند.

اصول اصلی تئوری رنگ ها به صورت زیر است:

دسته بندی رنگ ها

به طور کلی رنگ ها به سه دسته بندی کلی تقسیم می شوند.

  • رنگ های اصلی
  • رنگ های فرعی
  • رنگ های درجه سه

– رنگ های اصلی به رنگ هایی گفته می شود که سایر رنگ ها از ترکیب کردن این رنگ ها به وجود می آیند. منظور از رنگ های اصلی یا درجه یک سه رنگ زرد، قرمز و آبی است.

-این دسته رنگ ها شامل رنگ های نارنجی ، بنفش و سبز است که از ترکیب کردن رنگ های اصلی به وجود می آیند. به رنگ های درجه دوم ، رنگ های ثانویه و فرعی نیز گفته می شود.

– دسته سوم رنگ های درجه سوم یا ترکیبی نامیده می شوند که از طریق ترکیب کردن رنگ های اصلی و درجه دوم تشکیل می شوند. برای این دسته از رنگ ها می توان رنگ ارغوانی ، کهربایی ، بنفشه و … را مثال زد.

هارمونی (هماهنگی) رنگ ها

هماهنگی رنگ ها به فرآیند تنظیم و ترکیب رنگ ها برای ایجاد رنگ جذاب و متعادل گفته می شود. رنگ های هارمونیک باعث می شوند که کاربران حس مثبتی از وب سایت شما داشته باشند.

دمای رنگ

وقتی از دمای رنگ ها صحبت می کنیم که میزان سرد بودن یا گرم بودن رنگ ها را بیان کنیم. رنگ های سرد رنگ هایی هستند که در ترکیب شان دارای یک رنگ آبی، بنفش یا سبز هستند. و در مقابل رنگ های گرم به رنگ هایی گفته می شود که دارای سایه های قرمز و یا زرد رنگ باشند.

پالت رنگی و انواع پالت رنگی چیست

پالت رنگی و انواع پالت رنگی چیست؟

پالت رنگی مجموعه ای رنگ ها است که می توانید در یک صفحه مشاهده کنید. طراحان با استفاده از پالت های رنگی می توانند رنگ مورد نیاز برای طراحی شان را به راحتی پیدا کنند.

پالت های رنگی به 5 دسته کلی تقسیم بندی می شوند. این پنج دسته عبارت اند از:

1- پالت رنگی تک رنگ (Monochromatic)

این نوع پالت رنگی از رنگ های مختلف ولی از سایه های یک رنگ واحد تشکیل می شود.

2-پالت رنگی آنالوگ (Analogous)

این نوع پالت داخل یک چرخ رنگ قرار می گیرد که معمولا به صورت دایره است و از سه رنگ تشکیل شده است.

3-پالت رنگی مکمل (Complementary)

پالت رنگی مکمل که برخی از طراحان به آن تضاد رنگی هم می گویند در چرخ رنگی رو به روی یکدیگر قرار می گیرند. از این پالت رنگی معمولا برای ایجاد تضاد رنگی در طرح ها استفاده می شود.

4-پالت رنگی سه گانه (Triadic)

در پالت رنگی سه گانه چرخ رنگ به سه قسمت تقسیم شده است و در هر قسمت یک رنگ وجود دارد.

5-پالت رنگی Tetradic

پالت رنگی تترادیک معمولا توسط طراحان باتجربه تر استفاده می شود. در این نوع پالت ها چهار نوع رنگ وجود دارد.

اهمیت پالت رنگی برای سایت

دلایل اهمیت پالت رنگی برای وب سایت شما چیست؟

پالت های رنگی کمک می کنند مخاطبان شما ارتباط بهتری با برند شما داشته باشند. در ادامه 4 دلیل اهمیت پالت رنگی برای وب سایت  را آورده ایم.

1-پالت های رنگی پایه و اساس برند شما را تشکیل می دهند.

پالت رنگی شما می تواند با تغییر نام تجاری شما تغییر کند ،اما ضروری است که یک پایه و اساس محکم داشته باشید و آن را تغییر ندهید. پالت رنگی شما به کلیه عناصر بصری مارک شما (به عنوان مثال ، گرافیک ، فونت ها ، نمادها و تصاویر) اطلاع می دهد تا همه چیز با هم هماهنگ باشند.

2-پالت های رنگی باعث می شود کاربران تجربه کاربری خوبی داشته باشند.

یک پالت رنگی خوب می تواند کیفیت طراحی وب سایت را بالا ببرد. از طرف دیگر ، یک پالت رنگی بد و ضعیف ​​می تواند قابلیت استفاده راحت از وب سایت را کاهش بدهد و باعث سردرگمی کاربران شود. استفاده از رنگ های درهم ، باعث می شود خواندن متن دشوار تر شود. اما در عوض انتخاب پالت رنگی مناسب باعث می شود کاربران بیشتر جذب سایت شما شوند. بنابراین انتخاب پالت رنگی مناسب باعث می شود که کاربران تجربه کاربری بهتری از سایت شما داشته باشند.

پیشنهاد برای مطالعه : بهترین سایت ها برای انتخاب رنگ برای طراحی

3-پالت های رنگی باعث ایجاد ثبات در برند شما می شود.

پالت رنگی مناسب باعث می شود که برند شما به راحتی قابل تشخیص باشد و در ذهن مخاطبان شما بماند. مثلا فرض کنید آرم شما سبز و سیاه باشد اما در کارت ویزیت ها آرم برند شما قرمز و صورتی باشد ، این موضوع باعث سردرگمی مشتریان و کم شدن اعتبار برند شما می شود.

4-پالت های رنگی تجربه طراحی کار آمدتری را ایجاد می کنند.

اگر شما بتوانید یک پالت رنگی مناسبی برای خود انتخاب کنید به شما کمک می کند تا طراحی بهتر و سریع تری داشته باشید و در وقت تان صرفه جویی کنید. دیگر لازم نخواهد بود برای هر طرح خود ساعت ها به دنبال انتخاب رنگ مناسب باشید و با استفاده از پالت رنگی کار خود را راحت تر می کنید.

مراحل انتخاب پالت رنگی مناسب برای سایت

مراحل انتخاب پالت رنگی در 8 مرحله ساده

مرحله 1: شناخت مخاطبین

اولین و مهم ترین قدم برای اینکه بتوانید پالت رنگی مناسبی را انتخاب کنید این است که مخاطبان خودتان را به خوبی بشناسید. برای شناخت مخاطبان خودتان باید اطلاعات کافی در زمینه رده سنی مخاطبان، رقبا، زمینه فعالیت مخاطبان، علاقه مندی های مخاطبان تان و … به دست آورید.
با به دست آوردن اطلاعات و شناخت مخاطبین خود می توانید بهترین و مناسب ترین پالت رنگی را انتخاب کنید و طراحی بهتری داشته باشید.

مرحله 2: الگو گرفتن از سایر طرح ها و سایت های دیگر

بعد از شناختن مخاطبان و آشنایی با سلیقه آن ها باید انتخاب کنید که می خواهید از چه نوع پالت رنگی برای طرح های خودتان استفاده کنید؟. برای اینکار می توانید از سایر طرح ها و سایت هایی که در آن ها طرح های زیادی وجود دارد مانند سایت dribbble و pinterest الگو بگیرید.

مرحله 3: استفاده از روانشناسی رنگ ها

اگر می خواهید یک پالت رنگی مناسب انتخاب کنید باید درک اساسی از روانشناسی رنگ ها داشته باشید. دانستن روانشناسی رنگ ها کمک می کند تا درک بهتری از رنگ ها داشته باشید و بتوانید بهترین پالت رنگی را برای خود انتخاب کنید.

روانشناسی برخی از رنگ ها به صورت زیر است :

رنگ آبی

رنگ آبی نماد اعتماد و اطمینان است و به عنوان سمبل آرامش، امنیت و عزت از آن استفاده می شود.

رنگ سبز

رنگ سبز رنگ طبیعت است و به عنوان سمبل رشد، آرامش و سلامتی از آن استفاده می شود.

رنگ سیاه

رنگ سیاه نشانه قدرت است و از آن برای نشان دادن اقتدار و ظرافت استفاده می شود.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نشان دهنده خلاقیت است. از رنگ نارنجی برای سوالات متداول، قیمت ها و خلاقیت ها استفاده می شود.

رنگ قرمز

رنگ قرمز نشانه انرژی است. اغلب از رنگ قرمز برای نشان دادن شور و شوق و عشق و عاشقی استفاده می شود.

رنگ زرد

رنگ زرد نشانه شادی و شادابی است و به منظور نشان دادن خوشحالی و حس مثبت استفاده می شود.

مرحله 4: بررسی و شناسیی کنید که چه رنگ هایی کنار هم خوب دیده می شوند.

برای اینکه طراحی بهتری داشته باشید لازم است بدانید که از کدام رنگ ها در کنار هم استفاده کنید و کدام رنگ ها را با هم استفاده نکنید. طراحان معمولا برای متن ها معمولا از رنگ های خاکستری یا سیاه استفاده می کنند. موقع انتخاب رنگ ها باید زیاد وقت بگذارید و آزمایش کنید که چه رنگ هایی در کنار هم می توانند ترکیب خوبی برای طرح شما باشند.

مرحله 5: از رنگ های متضاد برای زیبا تر کردن طرح خود استفاده کنید.

کنتراست یا همان تضاد رنگ ها از عوامل مهم برای زیبایی یک طرح است زیرا باعث می شود عناصر موجود در طرح متمایز باشند. اگر در طرح خود تنها از یک طیف رنگ یا سایه هایی که از خانواده همان رنگ هستند استفاده کنید به سختی می توانید توجه کاربران را جلب کنید. همچنین اگر رنگ های یکسان در متن ها و پس زمینه استفاده کنید باعث می شود متن ناخوانا باشد. توجه داشته باشید که از رنگ های متضاد به درستی و در مواقع خاص به منظور متمایز کردن عناصر طراحی استفاده کنید.

مرحله 6: از قانون 10-30-60 استفاده کنید.

طراحان حرفه ای برای اینکه طرح های بهتری را طراحی کنند از قانون 10-30-60 استفاده می کنند. از این قانون به منظور متعادل ساختن رنگ های استفاده شده در طراحی استفاده می شود. طبق این قانون وب سایت شما باید دارای 60 درصد از رنگ اصلی شما باشد ، 30 درصد دارای رنگ های ثانویه و 10 درصد باقی مانده مختص رنگ های درجه سوم باشد.

تعداد رنگ های داخل پالت رنگی شما مهم نیست زیرا استفاده از این قانون باعث می شود که هماهنگی و تعادل در بین رنگ ها برقرار شود. استفاده از این قانون باعث می شود چشم کاربران شما اذیت نشود.

مرحله 7: از استاندارد های طراحی رابط کاربری در مورد رنگ ها استفاده کنید.

وب سایت شما در کنار خوشایند بودن ، باید در دسترس و قابلیت استفاده راحت را داشته باشد. استفاده از استاندارد های طراحی رابط کاربری در مورد رنگ ها به شما کمک می کند تا طرح شما برای کاربران جذاب تر و قابل درک تر باشد.

برخی از استاندارد های مخصوص رنگ در طراحی ui به صورت زیر است:

1-استفاده از رنگ تیره برای متن برای اطمینان از خوانایی
2-نگه داشتن رنگ های سبک برای پس زمینه
3-استفاده از رنگ های متضاد برای متمایز کردن موارد خاص و پر اهمیت (برای جلب توجه کاربران)
4-استفاده از رنگ های کلاسیک برای انرژی دادن به طرح – مانند رنگ قرمز و نارنجی

مرحله 8: انتخاب رنگ بر اساس سلیقه کاربران

اینکه شما یک رنگ را زیاد دوست دارید مهم نیست ، زیرا شما نباید با توجه به سلیقه شخصی خودتان  پالت رنگی را انتخاب کنید. انتخاب رنگ باید بر اساس سلیقه مشتریان شما باشد. باید در نظر بگیرید که یک وب سایت باید برای کاربر در نظر گرفته شود تا بازخورد بیشتری داشته باشد.

کلام آخر

در این مقاله با هم بررسی کردیم که چطور و طی چه مراحلی می توانید یک پالت رنگی مناسب برای خودتان انتخاب کنید. با کمک این 8 مرحله می توانید بهترین پالت رنگی را برای خودتان انتخاب کنید.
امیدوارم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید. هر گونه انقاد یا پیشنهادی داشته باشید خوشحال می شویم با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *