برندسازی چیست و چه اهمیتی دارد

برندسازی چیست و چه نقشی در موفقیت کسب و کار ها دارد؟

behzad sepehri

موقع انتخاب یک محصول بیشترین چیزی که بر روی انتخاب ما تاثیر می گذارد برند محصول است. فرض کنید می خواهید یک جنسی را بخرید و با دو برند مواجه می شوید یکی از برند ها نایک است و دیگری برندی تازه تاسیس به اسم غلامعلی می باشد. اکثر افراد در مواجه شدن با چنین شرایطی محصول اولی با برند نایک را انتخاب می کنند و دلیل آن این است که برند نایک شناخته شده است و مردم اعتماد بیشتری نسبت به آن دارند. در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که برندسازی چیست و چه نقش و تاثیری برای موفقیت کسب و کار ها دارد.

برندسازی چیست؟

در این بخش می خواهیم به تعریف برندسازی و اهمیت آن بپردازیم. اما قبل از اینکه به موضوع برندسازی چیست بپردازیم بهتر است کمی در مورد برند و ویژگی های یک برند خوب آشنا شویم.

برند چیست؟

از برند به عنوان یک نام ، طرح یا نمادی یاد می شود که به کسب و کارها کمک می کند محصولات و کالاهای خود را بهتر به مخاطبان معرفی کنند و متمایز از سایر رقبای خود باشند.

برند چه کاربردی دارد؟

برند چه کاربردی دارد؟

برند باعث افزایش اعتماد و علاقه مندی مشتریان به یک محصول یا کسب و کار می شود. بنابراین رابطه بین مشتریان و محصولات را تقویت می کند. اما به طور کلی یک برند دارای سه کارایی مهم دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم.

1-فروش را آسان تر می کند.

هدف اصلی برند کمک به افزایش فروش و درآمد زایی می باشد. هر چقدر یک برند محبوب تر باشد مردم اعتماد بیشتری نسبت به آن خواهند داشت بنابراین راحت تر می توان محصولات آن برند را به فروش رساند.

2-به شناخته شدن محصولات کمک می کنند.

محصولات یک برند نسبت به محصولات عمومی برتری دارند و مردم بیشتر از برند ها استقبال می کنند.

3-به اعتماد بیشتر مشتریان کمک می کنند.

همه ما دوست داریم محصولی را خریداری کنیم که نسبت به آن اعتماد بیشتری داریم. برندها ارزش یک محصول را بالا تر میبرند و موجب می شوند مشتریان بیشتر به محصولات اعتماد داشته باشند.

تعریف برندسازی

برندسازی چیست ؟ برندسازی یا برندینگ فرایندی است که به وسیله آن می توانیم در مورد برند و محصولات خودمان شفاف سازی کنیم. به عبارت دیگر برند سازی استراتژی است که صاحبان کسب و کارها از آن برای شناساندن محصول و کسب و کار خود به دیگران استفاده می کنند. برندسازی نقش بسیار مهمی در بازاریابی و پیشرفت کسب و کارها دارد به همین دلیل اهمیت ویژه ای دارد.

چرا به برندینگ نیاز داریم؟

همه کسب و کارها برای رسیدن به موفقیت به برندسازی نیاز دارند. هر چقدر برندسازی بهتر و موثر تر انجام شود به شما کمک خواهد کرد تا از رقبای خودتان متمایز شوید و پیشرفت قابل توجهی داشته باشید. در عوض اگر در برندسازی موفق عمل نکنید باعث می شود از رقبای خودتان عقب بمانید و پیشرفت کمتری داشته باشید. پس به برندینگ نیاز داریم تا بتوانیم محصولات و کسب و کار خودمان را راحت تر به بقیه معرفی کنیم و به موفقیت برسیم.

پیشنهاد برای مطالعه : دلایل موفقیت کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

اهمیت برندسازی چیست؟

اهمیت برندسازی

برندسازی به دلیل اینکه تاثیر مثبتی بر روی شناخته شدن کسب و کار شما دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. برندسازی می تواند میزان محبوبیت و درک مردم نسبت به برند شما را تغییر دهد، بنابراین برندسازی مهم است و نباید از آن غافل شد. می خواهیم به طور کامل بررسی کنیم که مهم ترین دلایل اهمیت برندسازی چیست . پس با ما همراه باشید.

1-برندسازی باعث به رسمیت شناخته شدن برند شما می شود.

مهم ترین و اصلی ترین هدف برندسازی این است که برند یک شرکت به رسمیت شناخته شود و مصرف کنندگان برند را بهتر بشناسند و درک کنند. داشتن آرم یا لوگو یکی از عناصر مهم برندسازی است که برای بهتر شناخته شدن برند تاثیر زیادی دارد.

2-برندسازی ارزش برند یا شرکت را افزایش می دهد.

برندسازی با تمرکز بر روی محکم کردن زیر ساخت های شرکت ارزش برند را افزایش می دهد. هر چقدر ارزش و اعتبار برند بیشتر باشد سرمایه گذاران بیشتری بر روی آن برند سرمایه گذاری می کنند و فرصت ایجاد مشاغل بیشتر در آینده فراهم می شود.

3-باعث ایجاد مشتریان جدید می شود.

هر چقدر یک برند محبوب تر باشد مردم بیشتر از آن استقبال می کنند زیرا همه آن را تبلیغ می کنند و می گویند که بهترین برند است. برندینگ موفق تصور مثبتی را برای مصرف کنندگان فراهم می کند و با تبلیغ دهان به دهان توسط مردم یا سایر تبلیغات باعث ایجاد مشتریان جدید می شود.

4.باعث افزایش غرور و رضایت کارمندان می شود.

کار کردن برای شرکت یا برندی که اعتبار بالایی دارد و در بین مردم محبوب است باعث می شود کار برای آن شرکت لذت بخش تر باشد و با شور و شوق بیشتری کار انجام دهد. پس اگر یک کارمند برای برندی معتبر کار کند، به خودش و کارش خود افتخار می کند و رضایت بیشتری خواهد داشت.

5-برندسازی باعث افزایش اعتماد در بازار می شود.

داشتن برند معتبر به شرکت کمک می کند تا اعتماد مشتریان و مصرف کنندگان را بهتر جلب کند. بدون شک یک برند معتبر سهم بیشتری در بازار خواهد داشت و افراد به دلیل اعتمادی که به برند دارند به راحتی با آن تجارت می کنند.

6-باعث متمایز شدن با رقبا می شود.

برندسازی باعث می شود با رقبای خودتان متمایز باشید. ممکن است رقبای زیادی داشته باشید که همان محصولی را تولید کنند که شما تولید می کنید. با برندسازی می توانید راحت تر محصولات خود را با بقیه رقبا متمایز کنید و به فروش برسانید.

چرا برندینگ اهمیت زیادی دارد؟

اهمیت برندسازی چیست .؟ فرقی نمی کند چه نوع شرکتی داشته باشید و در چه صنعتی فعالیت کنید ، اگر شروع به تجارت کنید حتما رقبایی خواهید داشت. برندسازی به شما کمک می کند تا روش هایی را انتخاب کنید که نسبت به رقبای شما خاص و منحصر به فرد هستند. و این به مشتریان شما نشان می دهد که چرا باید برند شما را انتخاب کنند.

موفق ترین برند ها ، برندهایی هستند که ارتباط عاطفی با مخاطبان خود ایجاد می کنند. این ارتباط عاطفی همان چیزی است باعث می شود مصرف کنندگان را به مشتری دائمی تبدیل کنید. حتما می پرسید چگونه می توانید این ارتباط عاطفی را ایجاد کنید؟ در جواب باید بگوییم به وسیله ی برندسازی . برندسازی ارتباطی عاطفی را با مخاطب شما برقرار می کند و آن مخاطب را به مشتریان وفادار تبدیل می کند.

پیشنهاد برای مطالعه : چطور می توانیم ترافیک سایت مان را افزایش دهیم؟

عناصر برندسازی چیست؟

عناصر برندسازی چیست

هر یک از عناصر موجود در برند یک بخش مهمی از ساختار برند شما را تشکیل می دهند که به مشتریان شما نشان می دهند که شما کی هستید ، چرا در کسب و کارتان بهترین هستید و علت اینکه چرا باید برند شما را انتخاب کنند. بدون این عناصر ، مشتریان تان برند شما را به راحتی فراموش خواهند کرد. پس اگر می خواهید برند تان به صورت بلند مدت در ذهن مخاطبان تان نقش ببندد باید بدانید عناصر برندسازی چیست و به درستی از آن ها در برند خود استفاده کنید.

1- نام برند

اسم یک brand شاید مهم ترین عنصر باشد. نام تجاری شما در یک یا چند کلمه شما را تعریف می کند. به عبارتی دیگر نام تجاری شما به مصرف کنندگان نشان می دهد که شما چه کسی هستید و اولین تصویر آن ها از برند شماست. داشتن یک نام تجاری کامل و منحصر به فرد باعث می شود برند شما خاص و منحصر به فرد باشد و به راحتی در ذهن مخاطبان باقی بماند.

2-لوگو

آرم یا لوگو برای برند ها اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اغلب تصاویر بیشتر از متن ها در یاد مخاطبان می مانند. طراحی لوگوی مناسب یک قدم خلاقانه در طی مراحل ساخت برند می باشد. در طراحی لوگو باید دقت کنید که لوگو شما هوشمندانه و ساده طراحی شود تا همه بتوانند به راحتی آن را بشناسند.

3-رنگ برند

رنگ ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا هر رنگ نشان دهنده یک ویژگی و احساسی متفاوت است. برای لوگو یا نام برند خود از رنگ های مناسب استفاده کنید تا بر روی احساسات مخاطبان تاثیر منفی نگذارد و بتوانند برند شما را به راحتی درک کنند.

4-شعار برند

شعار یک برند اهمیت زیادی دارد چرا که برند شما را توصیف می کند. شعار باید به یاد ماندنی و آسان برای گفته شدن باشد و با برند شما مطابقت داشته باشد.

5-فونت

فونت همچون تصاویر حس خاصی را به مخاطبان منتقل می کند. پس در انتخاب فونت برند دقت کنید تا با برند شما مطابقت داشته باشد. بهتر است فونتی که برای برندتان انتخاب کرده اید به خوبی با سایر عناصر برند شما هم خوانی داشته باشد.

برندسازی موفق به معنای بازاریابی موفق است

حتما با خودتان می گویید ارتباط بازاریابی با برندسازی چیست ؟ بگذارید به صورت ساده به این سوال جواب بدهم. هر یک از محصولات طی یک دوره ای در اوج هستند و بعد از مدتی از کار می افتند اما برند ها اگر به خوبی اداره شوند سال های سال در اوج باقی خواهند ماند.

اگر برندسازی موفقی داشته باشید بازاریابی شما آسان تر خواهد بود و زود تر به موفقیت خواهید رسید. اگر برندسازی شما موفقیت آمیز باشد باعث می شود محبوبیت خودتان را افزایش دهید و مشتریان وفاداری را برای خود جذب کنید. در این حالت می توانید راحت تر بازاریابی کنید و فروش بیشتری داشته باشید و درآمد بیشتری کسب کنید.

کلام آخر

برندسازی فرآیندی است که به کسب و کار ها این امکان را می دهد که برند خودشان را بهتر به مردم معرفی کنند. هر چقدر برندسازی موفقی داشته باشید به کسب و کار شما کمک می کند زودتر به موفقیت برسد. با برندسازی موفق در اصل می توانید مشتریان وفادار جذب کنید و فروش تان را بالا ببرید. پس باید برندسازی جزو اولویت های شما باشد و برای انجام هر چه بهتر آن تلاش کنید.

امیدوارم نهایت استفاده از این مقاله را برده باشید و بتوانید قدمی بلند برای موفقیت در کسب و کارتان بردارید. اگر هر گونه انتقاد و پیشنهادی دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *