تجربه کاربری چیست

تجربه کاربری چیست و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

behzad sepehri

احتمالا با شنیدن کلمه تجربه کاربری یا ux اولین سوالی که برای شما پیش می آید این است که تجربه کاربری چیست و چه مفهومی دارد. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که محصولی را استفاده کنید و احساس رضایت و خوشنودی نسبت به آن محصول پیدا کنید. و همچنین بعضی اوقات وقتی یک محصولی را می خریم و از ان استفاده می کنیم هیچ احساس رضایت یا خوشنودی به ما دست نمی دهد چون از آن محصول خوشمان نیامده است. این حس خوب یا بد بودن که موقع استفاده از یک محصول تجربه می کنیم همان تجربه کاربری است که یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار روی پیشرفت یا عدم پیشرفت کسب و کار ها می باشد. در ادامه این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که تجربه کاربری چیست و چه تاثیری بر روی موفقیت کسب و کار ها دارد. 

تعریف تجربه کاربری از زبان ویکی پدیا

ویکی پدیا تجربه کاربری را به این صورت تعریف می کند : تجربه کاربری (UX) مخفف کلمهUser Experience است که شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر دربارهٔ استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص می باشد.

برداشت یک فرد از جنبه‌های مختلف یک سامانه مانند سودمندی، کاربری آسان و کارایی در گسترهٔ تجربهٔ کاربری قرار می‌گیرد . به عبارت دیگر، تجربهٔ کاربری همان خاطره‌ای است که با استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس در ذهن کاربر نقش می‌بندد.

استاندارد بین‌المللی آرگونومی‌های تعامل انسان و سامانه ، تجربه کاربری را «برداشت‌های یک فرد و واکنش‌هایی که با استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس ناشی می‌شود» تعریف می‌کند. بنا به این تعریف، تجربه کاربری تمام احساسات، باورها، اولویت‌ها، برداشت‌ها، واکنش‌های جسمی و روانی، رفتارها و دست‌آوردهای کاربران که پیش از استفاده، در حین استفاده و پس از استفاده رخ می‌دهد را شامل می‌شود.

تعریف تجربه کاربری به زبان ساده

به زبان ساده تجربه کاربری (User Experience) در طراحی اپلیکیشن موبایل و سایت به معنی تجربه و رضایت کاربر نسبت سایت یا محصولات آن می باشد. هر چقدر سایت، محصولات و یا اپلیکیشن شما تجربه کاربری بهتری داشته باشد کمک می کند کاربران تان رضایت بیشتری داشته باشند و مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

فرض کنید دو پیراهن برای خودتان خریده اید یکی از پیراهن ها کاملا اندازه و مورد پسند شماست ولی پیراهن دیگر اندازه شما نمی شود و آن را نمی پسندید. نسبت به پیراهن اول احساس خوبی خواهید داشت اما پیراهن دوم احساس بدی به شما منتقل می کند. این دقیقا همان کاری است که تجربه کاربری انجام می دهد و هدف از تجربه کاربری انتقال حس رضایت به مشتری می باشد.

پیشنهاد برای مطالعه: تجربه کاربری چه تفاوتی با رابط کاربری دارد؟

تجربه کاربری چه فوایدی برای کسب و کارها دارد؟

فواید تجربه کاربری چیست.؟ به طور کلی ux بهتر منجر به موفقیت کسب و کار و در نهایت جذب مشتریان بیشتر و کسب درآمد بیشتر می شود. اما اگر به طور دقیق تر تجربه کاربری روی موارد زیر تاثیر می گذارد:

  • افزایش رضایت مندی کاربران نسبت به سایت، اپلیکیشن و محصولات شما
  • راحت تر کردن استفاده از سایت، اپلیکیشن یا محصولات شما
  • افزایش فروش محصولات و خدمات
  • کاهش هزینه های پشتیبانی
  • جذب مشتریان جدید و بالقوه برای سایت شما

پیشنهاد برای مطالعه: یک طراح تجربه کاربری چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

چطور تجربه کاربری بهتری داشته باشیم؟

همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم تجربه کاربری یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در موفقیت کسب و کار ها می باشد. بنابراین بهتر است بر روی داشتن تجربه کاربری بهتر تمرکز کنید تا شانس موفقیت مان را افزایش دهید. برای بهبود تجربه کاربری می توانید بر روی موارد زیر کار کنید.

1-افزایش کیفیت و جذابیت محتوا

محتوای جذاب و مفید جزو عناصر اصلی تجربه کاربری است که باید روی داشتن محتوای با کیفیت و جذاب تمرکز کنید. اگر محتوای مفید داشته باشید می توانید به خوبی نیاز های کاربران را برطرف کنید و تجربه کاربری بهتری داشته باشید و نتیجه مطلوبی کسب کنید.

2-داشتن ظاهر مطلوب و زیبا

اولین چیزی که توجه کاربران را به خودش جذب می کند و در ux تاثیر زیادی دارد داشتن ظاهری مطلوب و زیبا می باشد. بنابراین سایت یا اپلیکیشن شما باید علاوه بر داشتن محتوای جذاب، ظاهری زیبا و مطلوب داشته باشد. برای داشتن ظاهری بهتر و مطلوب تر بهتر است از تصاویر، رنگ ها، فونت های جذاب استفاده کنید.

3-قابل دسترس بودن

هر چقدر کاربران بتوانند راحت تر به چیزی که می خواهند برسند ux بهتری خواهند داشت. بنابراین بای عناصر موجود در داخل سایت یا اپلیکیشن شما به راحتی قابل دسترس کاربران باشند و به راحتی از آن استفاده کنند. برای اینکار باید طراحی رابط کاربری خوبی داشته باشید تا عناصر سایت شما از جمله دسته بندی ها، محصولات یا خدمات شما قابل دسترس تر باشند.

4-ایجاد دکمه اشتراک گذاری و برقراری تعامل

محتوای سایت شما باید قابلیت اشتراک گذاری داشته باشد. همچنین بهتر است امکان برقراری تعامل وجود داشته باشد تا کاربران بتوانند نظرات، اتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنند. برای انجام اینکار بهتر است دکمه اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی را داخل سایت تان قرار دهید. و قسمت نظرات را به سایت خودتان اضافه کنید تا کاربران بتوانند به راحتی با شما تعامل برقرار کنند.

کلام آخر

در این مقاله موضوع تجربه کاربری چیست و چه اهمیتی دارد را با هم مورد بررسی قرار دادیم. هر چقدر تجربه کاربری بهتری داشته باشید می توانید مشتریان خودتان را راضی نگه دارید و همچنین مشتریان جدیدی را جذب کنید. بهبود تجربه کاربری به شما کمک می کند تا با جذب مخاطبان بیشتر و فروش بیشتر محصولات تان، میزان درآمد تان را افزایش دهید.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. خوشحال می شویم هر گونه سوال، انتقاد یا پیشنهادی در مورد بحث تجربه کاربری داشته باشید با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری:

6 پاسخ

  1. با عرض سلام
    رابط کاربری و تجربه ی کاربری باهم چه تفاوتی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *