ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی

چگونه وارد بورس شویم؟ راهنمای گام به گام ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی

behzad sepehri

در بازار فعلی بورس که هر روز در حال رشد است همه پیشنهاد می کنند که وارد بورس شویم همین موضوع باعث شده است تقاضای مردم برای ورود به بازار بورس افزایش پیدا کند. اگر شما هم می خواهید وارد بازار بزرگ بورس شوید و برای خودتان یا اعضای خانواده تان کد بورسی بگیرید باید نحوه ثبت نام و ورود به بورس را بلد باشید. برای ثبت نام در بورس باید مراحل زیر را طی کنید پس با ما همراه باشید تا نحوه ورود به بازار بورس را یاد بگیرید.

مراحل ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی

برای اینکه وارد بازار بورس شوید می بایست ابتدا ثبت نام کنید. برای این منظور لازم است چهار مرحله زیر را پشت سر بگذارید. با ما همراه باشید تا مراحل ثبت نام کردن در بورس را قدم به قدم با هم اجرا کنیم.

  • ثبت نام در سامانه سجام
  • ثبت نام در در یکی از کارگزاری
  • احراز هویت در دفاتر پیشخوان
  • دریافت کد بورسی و وارد شدن به بازار بورس

1-ثبت نام در سامانه سجام

ثبت نام در سجام اولین قدم برای ثبت نام در بورس

اولین گام برای تکمیل ثبت نام و ورود به بازار بورس این است که در سامانه سجام ثبت نام کنیم. سجام مخفف سامانه جامع اطلاعات مشتریان است که به منظور ثبت اطلاعات مشتریان برای ورود به بازار بورس به وجود آمده است.

با ثبت نام در سامانه سجام می توانید به تمام سرویس های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید و دیگر نیازی به مراجعه و احراز هویت در کارگزاری ها ، صندوق های سرمایه گذاری و … نخواهید داشت.

مراحل ثبت نام در سامانه سجام

1-برای ثبت نام در سامانه سجام ابتدا وارد آدرس https://www.sejam.ir/ شوید.

2-در صفحه اصلی سایت سجام کادر آبی رنگ با عنوان ثبت نام در سامانه سجام را انتخاب کنید تا وارد مراحل ثبت نام شوید.
3-برای شروع ثبت نام در سجام کافی است بر روی گزینه سبز رنگ ثبت نام در سجام کلیک کنید.

ثبت نام در سامانه سجام برای بورس



4-شماره تلفن خود را وارد کنید و منتظر ارسال کد 4 رقمی از سامانه سجام باشید. بعد از دریافت کد و وارد کردن آن در سجام می توانید به مرحله بعدی بروید.
5-در مرحله بعد نوع مشتری حقیقی را انتخاب کنید و با وارد کردن کد ملی و ثبت آن ها به مرحله بعدی بروید.

6-در این مرحله اگر برای خودتان ثبت نام می کنید سمت اصیل را انتخاب کنید اما اگر قصد دارید فرد دیگری را ثبت نام کنید باید گزینه نماینده قانونی را انتخاب نمایید.


7-در این مرحله می بایست هزینه ثبت نام در سجام را به صورت اینترنتی پرداخت کنید.


8-بعد از پرداخت هزینه و تایید آن فرم های لازم را به ترتیب طبق موارد خواسته شده تکمیل کنید. این فرم ها شامل اطلاعات هویتی و اطلاعات مالی شما می باشد که باید تکمیل کنید.


9-بعد از تکمیل فرم های خواسته شده و تایید درست بودن آن ها توسط خودتان یک کد پیگیری ده رقمی برای شما ارسال خواهد شد. این کد را تا زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان و احراز هویت باید نگه دارید.

تبریک می گویم شما اولین مرحله ثبت نام در بورس را پشت سر گذاشتید. حالا برویم سراغ مرحله بعد و تکمیل ثبت نام در بورس آماده اید؟.

2-ثبت نام در یکی از کارگزاری ها

برای اینکه در آینده بتوانید در بورس فعالیت کنید می بایست در یکی از کارگزاری ها ثبت نام کنید. برای اینکه در کارگزاری ها ثبت نام کنید سه راه وجود دارد مراجعه به دفاتر پیشخوان ، مراجعه به نمایندگی کارگزاری یا ثبت نام در منزل به وسیله خودتان که انتخاب روش ثبت نام به خودتان بستگی دارد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام حضوری

  • اصل شناسنامه به همراه کپی صفحه اول و صفحه توضیحات.
  • اصل کارت ملی به همراه کپی از پشت و روی کارت ملی.
  • کد رهگیری ده رقمی که سامانه سجام برای تان ارسال کرده است.

نکته مهم : اگر شما ثبت نام به روش حضوری را انتخاب کرده باشید می توانید به صورت همزمان مرحله احراز هویت را هم در دفتر پیشخوان انجام دهید. اما با توجه به افزایش درخواست کننده برای ثبت نام در بورس و شلوغی دفاتر پیشخوان، همچنین با توجه به وضعیت استثنایی که بخاطر ویروس کرونا به وجود آمده است خودتان ثبت نام کنید و فقط برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید.

نحوه ثبت نام در کارگزاری

برای شروع ثبت نام باید انتخاب کنید که می خواهید در کدام کارگزاری ثبت نام کنید. کارگزاری های معروف و پرطرفدار کارگزاری های آگاه و مفید هستند. ما در این مقاله نحوه ثبت نام در آگاه را برای شما آموزش می دهیم.

مرحله 1

برای شروع ثبت نام در کارگزاری آگاه وارد آدرس https://agah.com شوید.
در صفحه اصلی سایت آگاه کادر سبز رنگ با عنوان افتتاح حساب بورسی را وارد کنید.

ثبت نام در سامانه آگاه برای بورس

مرحله 2

روی کادر زرد رنگ با عنوان ثبت نام دریافت کد بورسی رایگان کلیک کنید تا ثبت نام در سامانه آگاه را شروع کنیم.

ثبت نام در سامانه آگاه برای بورس

مرحله 3

اگر عضو باشگاه هستید روی گزینه ادامه کلیک کنید در غیر این صورت روی ثبت نام جدید کلیک کنید.

ثبت نام به عنوان کاربر جدید در کارگزاری

نکته مهم : باشگاه جزو امکانات کارگزاری آگاه است که با عضویت در آن می توانید در مسابقاتی که برگزار می شود شرکت کنید و امتیاز جمع کنید. همچنین با عضویت در باشگاه می توانید از بسته های آموزشی ،خدمات مشاوره ای و … استفاده کنید. اگر مایل بودید می توانید به عنوان معرف خودتان کد من که DO1895 است را وارد کنید. همچنین برای دوستانی که کد معرف ما را وارد کنند در دوره بورسی که در آینده برگزار می کنیم هدایای را در نظر خواهیم گرفت.

مرحله 4

حالا باید کدملی خودتان را وارد کنید و بعد روی گزینه ادامه کلیک کنید تا به مرحله ی بعدی بروید.

وارد کردن کدملی برای شروع ثبت نام در آگاه

مرحله 5

در این مرحله باید اطلاعات شخصی خود مانند نام ، نام خانوادگی ، ایمیل و شماره تلفن و … را وارد کنید. در این مرحله نام کاربری و رمز عبور برای ورود به کارگزاری آگاه انتخاب خواهید کرد.

ثبت مشخصات فردی در کارگزاری آگاه


نکته : شماره تلفن و ایمیلی که در این قسمت وارد می کنید باید در دسترس باشد زیرا اطلاع رسانی ها از طریق ایمیل یا شماره تلفن انجام می شود. همچنین درنام کاربری و رمز را به خوبی حفظ و نگهداری کنید زیرا از طریق آن ها می توانید وارد کارگزاری شوید و معاملات خود را انجام دهید.

مرحله 6

پس از تکمیل اطلاعات شخصی یک کد 4 رقمی برای شماره تلفن شما ارسال می شود با وارد کردن آن می توانید می توانید به مرحله بعدی بروید.

دریافت و وارد کردن کد فعال سازی برای ادامه ثبت نام در آگاه

مرحله 7

در این مرحله می بایست اطلاعات هویتی خود یا به عبارتی همان اطلاعات موجود در شناسنامه و کارت ملی تان را وارد کنید و سپس گزینه ادامه ثبت نام را کلیک کنید.

ثبت کردن مشخصات هویتی در آگاه

مرحله 8

در این مرحله اطلاعات شغلی خود که شامل نام شغل، محل کار، شماره تلفن ، آدرس و … است را وارد می کنید. بعد از تکمیل این فرم روی گزینه ادامه ثبت نام کلیک کنید.

ثبت کردن مشخصات شغلی در آگاه

مرحله 9

در این مرحله می بایست اطلاعات مالی و تحصیلی خود را وارد کنید و سپس ادامه ثبت نام را کلیک کنید.

ثبت اطلاعات مالی و تحصیلی در آگاه

مرحله 10

در این مرحله اطلاعاتی را که ثبت کرده اید را مشاهده می کنید. اطلاعاتی را که وارد کرده اید را بررسی کنید و در صورت نیاز اطلاعات وارد شده را اصلاح کنید و بر روی گزینه ادامه ثبت نام کلیک کنید.

تایید اطلاعات ثبت شده در کارگزاری آگاه

مرحله 11

در مرحله آخر شما روش احراز هویت تان را انتخاب می کنید. دو گزینه وجود دارد احراز هویت از طریق دفاتر پیشخوان و مراجعه به شعب کارگزاری موجود در استان شما که می توانید روش مورد نظرتان را انتخاب کنید.

تبریک می گویم ثبت نام شما در کارگزاری آگاه با موفقیت به پایان رسید. حالا می توانید به سراغ مرحله بعدی بروید و ثبت نام خود را تکمیل کنید.

3-تکمیل احراز هویت

هنگام ثبت نام در کارگزاری روش احراز هویت را انتخاب کردید حالا زمان آن رسیده است که احراز هویت تان را تکمیل کنید. با در دست داشتن مدارک مورد نیاز که در بالا هم اشاره کردیم به یکی از دفاتر پیشخوان یا نمایندگی کارگزاری موجود در شهر خود مراجعه کنید تا احراز هویت تان را تکمیل کنید.

4-دریافت کد بورسی و شروع فعالیت در بورس

بعد از اینکه مرحله قبلی را پشت سر گذاشتید و احراز هویت تان کامل شد ، مدارک شما به سازمان بورس اوراق بهادار ارسال می شود. بعد از 3 روز کد بورسی یا همان کد معاملاتی شما ارسال خواهد شد. بعد از دریافت کد بورسی می توانید بورس شوید و فعالیت خود را بورس آغاز کنید.

کلام آخر

در این مقاله با نحوه ثبت نام در بورس آشنا شدید. اما فعالیت در بورس به دانش و علم نیاز دارد به همین خاطر بدون اطلاعات مورد نیاز و با حرف دیگران شروع به خرید سهام نکنید. امیدورام از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید. اگر سوال ، انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفا در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مشکل شما را برطرف کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *