دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه نقشی در موفقیت کسب و کارها دارد؟

behzad sepehri

در دنیای دیجیتالی امروزی اگر یک کسب و کار بخواهد به اندازه لازم به پیشرفت و موفقیت برسد ضروری است که از دیجیتال مارکتینگ استفاده کند. دیجیتال مارکتینگ جزو نیاز های اصلی یک کسب و کار اینترنتی است و نمی توان آن را نادیده گرفت. در عصر حاضر که رقابت بر سر رسیدن به رتبه های برتر موتور های جستجو و افزایش درآمد افزایش یافته است نیاز به digital marketing هر روز بیشتر از روز قبل احساس می شود. به کمک دیجیتال مارکتینگ و با استفاده از تکنولوژی روز می توان میزان فروش خدمات و محصولات را تا حد زیادی افزایش داد. اما این واقعا دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا انقدر اهمیت دارد؟ شامل چه چیزهایی است و چرا حتما باید از digital marketing استفاده کنیم؟. اگر دوست دارید بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده به معنی بازاریابی با ابزار های دیجتیال به منظور افزایش بازدهی یک کسب و کار گفته می شود. دیجیتال مارکتینگ مجموعه فعالیت هایی را شامل می شود با استفاده از ابزار های دیجیتالی انجام می شود. این ابزار های بازاریابی دیجیتال به تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کار ها کمک می کنند و در نهایت منجر به افزایش بازدهی و درآمد کسب و کار می شوند. روز به روز به تعداد کسب و کارهای اینترنتی افزوده می شود و رقابت در میان این همه رقیب بسیار سخت شده است. بنابراین استفاده از دیجیتال مارکتینگ تبدیل به یک نیاز شده است. چون که بدون کمک بازاریابی دیجیتال نمی توانید بازدهی مناسبی داشته باشید.

تعریف بازاریابی دیجیتال از زبان سایت hubspot

دیجیتال مارکتینگ مجموعه تلاش هایی است که در راستای بازاریابی به وسیله ابزارهای الکترونیکی و اینترنتی انجام می شود. کسب و کارها از موتور های جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل و… برای ارتباط با مشتریان استفاده می کنند و موفقیت در موارد گفته می شود به بازاریابی دیجیتال نیاز دارد.

تعریف دیجیتال مارکتینگ از زبان نیل پاتیل

دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی محصولات و خدمات گفته می شود که روی دستگاه های الکترونیک انجام می شود. بازاریابی دیجیتال را می توان هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین انجام داد.

بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی چه تفاوتی دارد؟

هنوز افراد و کسب و کارهایی هستند که از بازریابی سنتی استفاده می کنند. اما با توجه به محدودیت هایی که بازریابی سنتی دارد خیلی زود جای خود را به بازاریابی دیجیتال داد. در این بخش می خواهیم بدانیم مهم ترین تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ چیست.

1-تفاوت در نوع فعالیت

بازاریابی دیجیتال روی دستگاه های اینترنتی و الکترونیکی انجام می شود. اما در بازاریابی سنتی این کار در رسانه های جمعی و سنتی انجام می شود.

2-تفاوت در ارزیابی میزان موفقیت

همه فعالیت هایی که در دیجیتال مارکتینگ انجام می شود قابل اندازه گیری و ارزیابی می باشد. بنابراین در بازاریابی دیجیتال می توان آمار و اتفاقات رخ داده را تحلیل و بررسی کرد و میزان موفقیت را تخمین زد. اما در بازریابی سنتی این امکان وجود ندارد و بزرگترین مشکل بازریابی سنتی همین مورد است.

3-تفاوت در هزینه ها

هزینه هایی که برای دیجیتال مارکتینگ پرداخت می شود نسبت به هزینه های بازاریابی سنتی بسیار پایین است و بازدهی بیشتری نیز دارد.

4-تفاوت در انتقال پیام

در digital marketing با استفاده از روش ها و ابزار های مختلف پیام به مخاطبان انتقال داده می شود. همچنین محتوای تبلیغاتی امکان به اشتراک گذاشته شدن دارد و می تواند نتیجه بیشتری داشته باشد. اما در بازاریابی سنتی این امکان وجود ندارد و کانال های توزیع محتوا محدود هستند و محتوای تبلیغاتی به اشتراک گذاشته نمی شود.

استفاده از دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

در بخش قبلی بررسی کردیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد. حال می خواهیم بدانیم مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست. مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ عبارت اند از:

1-به راحتی می توانید به مخاطبان هدف دسترسی داشته باشید

مهم ترین بخش از بازاریابی شناخت مخاطبان است چرا که با شناخت مخاطبان می توانید نیاز های آن ها را به راحتی شناسایی کنید. این تازه شروع کار است و با شناخت مخاطبان باید پیام خود را به دست مخاطبان هدف یا همان مشتریان برسانید. digital marketing به شما کمک می کند تا به بهترین نحو ممکن به مخاطبان دسترسی پیدا کنید و پیام خودتان را به آن ها منتقل کنید.

2-اندازه گیری و تحلیل روند کار در دیجیتال مارکتینگ

یکی از بزرگ ترین مزیت های بازاریابی دیجیتال این است که می توانید روند کاری خودتان را تحلیل کنید. بعد از پیاده سازی و اجرای کمپین ها می توانید با استفاده از ابزار های مختلف میزان موفقیت خودتان را بسنجید.

3- قیمت مناسب و مقرون به صرفه

در digital marketing از امکانات متنوعی برای رسیدن به نتیجه دلخواه استفاده می شود. بنابراین با توجه به امکاناتی در اختیار شما قار می گیرد هزینه بسیار پایینی دریافت می شود. دیجیتال مارکتینگ اگر به درستی انجام شود می توانید چندین برابر هزینه ای که پرداخت کرده اید را به دست آورید.

4-دسترسی به مخاطبان هدفمند

با توجه به اینکه دیجیتال مارکتینگ بر روی بازار هدف تمرکز می کند به راحتی می توانید مخاطبان هدفمند جذب کنید. جذب مخاطب زیاد اهمیتی ندارد بلکه باید مخاطبان هدفمند جذب کنید. با استفاده از بازاریابی دیجیتال می توانید مخاطبان هدفمند جذب کنید و آن ها را به راحتی تبدیل به مشتریان دائمی خودتان کنید.

5-بهینه سازی سریع و آسان به وسیله دیجیتال مارکتینگ

با توجه به اینکه در فرآینددیجیتال مارکتینگ می توانید آمار به دست آمده را تحیل کنید بنابراین امکان بهینه سازی سریع و آسان وجود دارد. این بهینه سازی به این صورت است که نقاط ضعف و قدرت را به راحتی می توانید شناسایی کنید و آن ها را اصلاح کنید تا به نتیجه بهتر و مطلوبی برسید.

تکنیک های دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی می شود؟

می رسیم به مهم ترین بخش از digital marketing که باید بدانیم تکنیک های دیجیتال مارکتینگ چیست. در این بخش به مهم ترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ اشاره خواهیم کرد.

1-بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی بزرگترین و بهترین فرصت را برای کسب و کار ها فراهم کرده اند تا بتوانند میزان موفقیت و فروش شان افزایش دهند. بازاریابی شبکه های اجتماعی جزو تکنیک های برتر دیجیتال مارکتینگ است که اهمیت زیادی دارد و اگر به درستی انجام شود بازدهی بسیار زیادی خواهد داشت. با بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانید مخاطبان هدفمند را به سمت کسب و کار خودتان جذب کنید. همچنین شبکه های اجتماعی این فرصت ویژه ها را برای شما فراهم کرده اند تا بتوانید به راحتی برندسازی کنید. در شبکه های اجتماعی می توان از هشتگ ها استفاده کرد و تعامل بیشتری برقرار کرد اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی را دو چندان می کند.

پیشنهاد برای مطالعه: شبکه های اجتماعی چه نقشی در موفقیت کسب و کار ها دارند؟

2-بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو (سئو)

بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یا همان سئو جزو پر کاربرد ترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ است و استفاده از آن امری اجتناب ناپذیر است. سئو مجموعه فعالیت هایی را شامل می شود که به کمک آن یک سایت در رتیه های برتر موتور های جستجو قرار می گیرد. و همانطور که می دانید قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل یا سایر موتور های جستجو باعث می شود درآمد یک کسب و کار چندین برابرشود. سئو شامل بهینه سازی ساختار وب، تولید محتوای باکیفیت، لینک سازی و … می باشد.

پیشنهاد برای مطالعه: سئو چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

3-ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ جزو زیر شاخه های شناخته شده دیجیتال مارکتینگ است. ایمیل مارکتینگ اگر به صورت اصولی انجام شود و به صورت منظم ارسال شود به جذب مشتریان بالقوه و هدفمند کمک می کند. با ایمیل مارکتینگ می توانید مخاطبان خود را از مطالب جدید سایت، دوره های تخصصی و اخبار جدید مطلع کنید. استفاده از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با مخاطبان نقش بسیار مهمی دارد. اما باید توجه داشته بشاید که در این کار زیاده روی نکنید. چون ارسال بی رویه ایمیل ممکن است ناخوشایند باشد و نسبت به ایمیل های شما بی توجه باشند.

4-بازاریابی محتوا (جزو بهترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ)

اگر اغراق نکنیم بازاریابی بهترین تکنیک digital marketing است. چرا که موفقیت کسب و کار ها در عصر حاضر به تولید محتوا بستگی دارد. با بازاریابی محتوا می توانید با استفاده از محتواهای منتشر شده مخاطبان را به خرید محصولات و خدمات تان تشویق کنید. بازاریابی محتوا پلی است که شما را به مخاطبان هدف متصل می کند بنابراین یک روش عالی برای جذب مخاطب و افزایش میزان فروش می باشد. برای بازاریابی محتوا باید استراتژی داشته باشید و با برنامه ای منظم جلو بروید. چرا که بدون داشتن استراتژی و برنامه ای دقیق نمی توانید به نتیجه دلخواه و مورد نظرتان برسید.

پیشنهاد برای مطالعه: تولید محتوا چیست و چرا باید اهمیت تولید محتوا را جدی بگیریم؟

5-اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است و به عنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. در روش اینفلوئنسر مارکتینگ معرفی محصولات، خدمات یا کسب و کار توسط افراد مطرح و مشهور انجام می شود. اینفلوئنسر ها جزو افراد مشهور یک کشور یا شهر هستند به عنوان مثال بازیگران، خواننده ها و ورزشکاران جزو اینفلوئنسر ها هستند. کسب و کار ها می توانند با پرداخت هزینه یا ارائه رایگان خدمات خود به این افراد از آن ها درخواست کنند که محصولات شان را تبلیغ کنند. اینفلوئنسر ها در شبکه های اجتماعی فعالیت زیادی دارند و استفاده از این روش در این شبکه ها مطرح می شود.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد. همچنین تکنیک های بازاریابی دیجیتال را معرفی کردیم. دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی برای کسب و کار ها دارد و بدون استفاده از این روش ها نمی توان به نتیجه دلخواه رسید. چرا که برای جلو زدن از رقبا و افزایش درآمد باید بهتر از رقبای خودتان عمل کنید. بهترین راه برای اینکار استفاده از دیجیتال مارکتینگ است پس نباید قدرت بازاریابی دیجیتال را نادیده بگیرید.
امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. لطفا هر گونه انتقاد، نظر یا پیشنهادی در مورد این مقاله و بحث دیجیتال مارکتینگ دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *