رابط کاربری و تجربه کاربری چه تفاوتی دارند؟

رابط کاربری و تجربه کاربری(ui و ux) چه تفاوتی دارند؟

behzad sepehri

در چند سال اخیر در دنیای اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی تغییرات زیادی رخ داده است. یکی از این تغییرات مهم مورد توجه قرار گرفتن رابط کاربری و تجربه کاربری می باشد. اگر کمی با دنیای طراحی گرافیک ،طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن آشنا باشید حتما عبارت رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) را شنیده اید. ui و ux دو عامل موثر در موفقیت کسب و کار ها می باشند اما هنوز برخی از افراد این دو را با هم اشتباه می گیرند. این در حالی است که ui و ux کاملا با هم متفاوت هستند و فقط مکمل یکدیگر هستند و باید هر دو مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه مقاله می خواهیم بررسی کنیم که تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟ تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری (ui و ux) چیست؟.
پس از شما دعوت می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری (UX) مخفف User Experience است. تجربه و احساسی که کاربران موقع استفاده از محصولات یا خدمات شما دارند همان تجربه کاربری است. هر چقدر تجربه کاربری بهتر باشد و بتوانید آن را بهبود ببخشید به نفع شما خواهد بود. زیرا تجربه کاربری یکی از عوامل موثر در موفقیت کسب و کار هاست و همچنین جزو فاکتور های سئو سایت می باشد که در رتبه بندی سایت ها تاثیر می گذارد.

رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری(ui) مخفف عبارت user interface است. رابط کاربری شامل طراحی تامم عناصری است که قابل مشاهده است. این عناصر شامل تصاویر، رنگ ها، متن ها، آیکون ها و … می باشد. رابط کاربری باعث جذاب تر شدن طرح می شود و جزو عوامل مهمی است که در جذب مخاطبان تاثیر بسیار زیادی دارد.

رابط کاربری و تجربه کاربری چه تفاوتی دارند؟

رابط کاربری و تجربه کاربری چه تفاوتی دارند؟
تفاوت ui و ux

در قسمت قبل با مفهوم رابط کاربری و تجربه کاربری آشنا شدیم. ui و ux مکمل یکدیگر هستند به همین دلیل با هم اشتباه گرفته می شوند. در این بخش مهم ترین تفاوت ui و ux را بررسی خواهیم کرد.

طراح تجربه کاربری قدم به قدم برخورد مشتری با محصول و خدمات را مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند. فکر می‌کند که کاربر چرا و در چه شرایطی از این محصول(سایت) استفاده می‌کند، قرار است پس از ورود به سایت یا اپلیکیشن به کجا هدایت شود، چه چیزی به او نشان داده شود و اهداف ما از اینکه کاربر وارد سایت ما شده است چیست( مثلا می‌خوایم در نهایت در سایت ما ثبت نام کند، خرید کند یا فقط ایمیلش را به ما بدهد).

طراح رابط کاربری مسئولیت طراحی ظاهر سایت یا اپلیکیشن را بر عهده دارد. طراح رابط کاربری محصولات و خدمات را کنار یکدیگر قرار می دهد و از تصاویر، رنگ ها و آیکون های مناسب استفاده می کند. و همواره در این فکر است که چه نوع طرحی کاربر را جذب می کند و باعث ماندگاری کاربر در سایت و یا اپلیکیشن شما می شود.

اما طراح تجربه کاربری بر اساس همین نیازها، پیشنهادها و درخواست‌هایی را ارائه می‌دهد. مثلا می‌گوید که در صفحه‌ی اول باید یک باکس جستجو باشد یا پایین صفحه دکمه‌ای برای ثبت نام قرار بگیرد.

بخشی از نیازها را باید تیم فروش، پشتیبانی یا بخش‌های دیگر برآورده کنند و بخشی دیگر به تیم طراحی سایت منتقل می‌شود. به طور کلی مسئولیت بررسی نیازهای بخشی که به ظاهر وب یا اپلیکیشن مربوط است به طراح رابط کاربری سپرده می‌شود.

تجربه کاربری یا رابط کاربری کدام یک مهم تر است؟

ui و ux مکمل یکدیگر هستند ، بنابراین هر دوی آنها در ارائه یک تجربه دوست داشتنی به کاربر نقش مهمی دارند. چیزی که شکل آن عالی است اما کار کردن با آن سخت است ui خوب و ux ضعیفی دارد و چیزی که کار کردن باآن ساده ولی ظاهر آن بد باشد تجربه کاربری خوب و رابط کاربری ضعیفی دارد. (هلگا مورنو )

رابط کاربری و تجربه کاربری چه اهمیتی برای کسب و کار ها دارند؟

رابط کاربری و تجربه کاربری چه اهمیتی برای کسب و کار ها دارند؟
اهمیت ui و ux

هر کسب و کاری به محصول، وب سایت یا اپلیکیشن نیاز دارد تا در بازار خودش را معرفی کند و به مشتریان خود اطلاعات لازم را بدهد. شرکت‌های بزرگ برای رابط کاربری و تجربه کاربری هزینه زیادی پرداخت می‌کنند، زیرا اهمیت ui و ux را به خوبی درک کرده اند.

اگر روی رابط کاربری سایت یا اپلیکیشن تان سرمایه گذاری نکنید و ui مناسبی نداشته باشید کاربران خود را از دست خواهید داد. هرچقدر هم که تولید محتوای حرفه‌ای انجام دهید، اگر رابط کاربری خوبی نداشته باشید، کاربران سایت شما را ترک خواهند کرد. این موضوع باعث می شود اعتبار سایت شما پیش موتور های جستجو کمتر شود.

اگر ui و ux خوبی داشته باشید، به بهترین شکل ممکن خدمات، محصولات و محتوای خودتان را برای کاربران ارائه خواهید داد و شاهد رشد کسب و کارتان خواهید بود.

هدف اصلی اکثر کسب و کارها افزایش تعداد مشتریان و رسیدن به درآمد ایده آل می باشد. بنابراین کسب و کارهایی که به تازگی کار خود را شروع کرده‌اند، باید به UI و UX اهمیت بیشتری بدهند، زیرا هر کاربر می‌تواند مشتری بالقوه برای کسب و کار آن‌ها باشد.

کلام آخر

در این مقاله تفاوت ui و ux را با هم بررسی کردیم. رابط کاربری و تجربه کاربری مکمل یکدیگر هستند و نباید قدرت این دو در موفقیت کسب و کار ها نادیده گرفته شود. با تمرکز بر روی داشتن ui و ux می توانید مخاطبان بیشتری را به سمت کسب و کارتان جذب کنید و در نهایت میزان فروش و درآمد تان را افزایش دهید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *