طراحی گرافیک چیست و اهمیت طراحی گرافیک

طراحی گرافیک چیست و چه اهمیتی دارد؟

behzad sepehri

طراحی گرافیک موضوعی نیست که اخیرا مطرح شده باشد بلکه از قدیم بوده است که کاربرد فراوانی داشته و دارد. در طی سال های اخیر اهمیت طراحی گرافیک برای کسب و کار ها به خوبی ثابت شده است. به طور کلی طراحی گرافیک به معنی خلق آثار گرافیکی جهت انتقال پیام است و بر اساس نیاز های سفارش دهنده یا مخاطب شکل می گیرد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که طراحی گرافیک چیست و چه اهمیتی دارد. پس با ما همراه باشید.

طراحی گرافیک چیست

طراحی گرافیک یک فرآیند خلاقانه  است که هنر و تکنولوژی را با هم دیگر پیوند می دهد و هدف اصلی آن انتقال پیام به مخاطب می باشد. طراحی گرافیکی شامل هر چیزی است که بتواند در کسب و کار شما ظاهر متفاوتی ایجاد کند. می توان آیتم های چاپ شدنی یا آیتم هایی که در کامپیوتر و گوشی موبایل مورد استفاده قرار می گیرند را مثال زد.

هدف از طراحی گرافیک چیست؟

هدف اصلی طراحی گرافیک، انتقال بهتر پیام به مخاطبان می باشد. هر پروژه‌ای را که یک طراح گرافیک به عهده می گیرد دارای یک مفهوم خاصی می باشد. این پیام می تواند شامل اطلاعات در مورد فروش یک محصول خاص و یا … باشد.

اهمیت طراحی گرافیک چیست؟

اهمیت طراحی گرافیک چیست

مهم ترین نقش طراحی گرافیک در زمینه معرفی محصولات و خدمات می باشد. اگر شما بهترین محصولات را هم داشته باشید ولی نتوانید محصولات خود را به گونه ای که هستند نمایش دهید کسی به محصولات شما علاقه مند نخواهد شد.

طراحی گرافیک حرفه ای بر روی مخاطبین ، ارتباط با مشتری ها و موفقیت تجارت یا کسب و کار شما تاثیر زیادی دارد. طراحی گرافیک حرفه ای نشان دهنده این است که یک کسب و کار چقدر برای حرفه و کسب و کار خود ارزش قائل است و همین موضوع حس اعتماد را به مخاطبین منتقل خواهد کرد.

طراحی گرافیک اهمیت زیادی دارد اما ما در اینجا ۳ دلیل اصلی اهمیت طراحی گرافیک برای کسب و کارها را برای تان آورده ایم.

۱-طراحی گرافیک موجب افزایش فروش می شود.

طراحی گرافیک در معرفی محصولات نقش بسیار مهمی دارد. اگر طراحی گرافیک به صورت حرفه ای انجام شود نشان دهنده کیفیت یک محصول برای مخاطبین است. همین موضوع به ارتباط نزدیک مخاطبان با شما کمک خواهد کرد  و مخاطبین را به مشتریان واقعی تبدیل می کند و منجر به افزایش فروش شما می شود.

۲-طراحی گرافیک موجب جلب اعتماد و برند سازی می شود.

طراحی گرافیک حرفه ای و خلاقانه باعث می شود سایت شما منحصر به فرد باشد و حس اعتماد در ذهن مخاطبین افزایش پیدا کند. این اعتماد سازی منجر به متقاعد سازی مخاطبین و تثبیت نام برند شما در ذهن مخاطبین خواهد شد.

۳-طراحی گرافیک موجب انتقال بهتر محتوا می شود.

اولین کاری که شما برای معرفی سایت و محصولات خود انجام می دهید تولید محتوای جذاب است تا مخاطبین خود را افزایش بدهید. طراحی گرافیک برای شما این امکان را فراهم می کند تا محتوای جذاب تری تولید کنید و نظر مخاطبین را جلب کنید.

پیشنهاد برای مطالعه: یک طراح گرافیک چقدر درآمد می تواند داشته باشد؟

عناصر اصلی طراحی گرافیک چیست؟

عناصر طراحی گرافیک چیست

عناصر اساس هر طراحی بصری هستند که ساختار طراحی را تشکیل می دهند و پیام طرح را منتقل می کنند.

عناصر اصلی طراحی گرافیک عبارتند از:

خط

اساسی ترین عنصری که در یک طرح وجود دارد خط ها هستند. خط های موجود در یک طراحی می توانند به شکل منحنی ، مستقیم ، ضخیم ، نازک ، دو بعدی و سه بعدی باشند.

شکل

عنصر شکل به وسیله خطوط ایجاد می شود و برای زیبا سازی طرح مهم و ضروری هستند. اشکال می توانند به دو حالت صورت هندسی و یا انتزاعی باشند.

رنگ

رنگ عنصری است که باعث جلب توجه می شود و اهمیت بسیار زیادی داردارد. عنصر رنگ کمک می کند تا مخاطب راحت تر تصمیم بگیرد. هر رنگ پیام خاصی را منتقل می کند همچنین یک رنگ در فرهنگ های مختلف برداشت و تاثیر متفاوتی دارد.

تایپوگرافی

تایپوگرافی پیام طراح را به مخاطبان منتقل می کند و یا به عبارتی پیام طراح را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین از اهیمت بسیار زیادی برخوردار است.

بافت

بافت یکی از عناصر مورد استفاده جهت جلب توجه مخاطبین است و می تواند به حالت های خشن ، صاف ، براق ، نرم ، سخت و … باشد.

اندازه

منظور از اندازه همان کوچک یا بزرگ بودن است. در طراحی از اندازه به عنوان نشانه ای از اهمیت استفاده میشه.

فضا

فضا مناطقی از طرح را شامل می شود که خالی و بدون استفاده مانده است. طراحان از عنصر فضا استفاده می کنند تا به قسمتی از طراحی تأکید کنند.

اصول طراحی گرافیک

اصول طراحی گرافیک به یک طراح کمک می کند تا به بهترین نحو  ترتیب اجرای یک صفحه را رعایت کند و عناصر طراحی را به همدیگر متصل کند. اصول طراحی شامل موارد زیر است:

تعادل

اصل تعادل از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ساختار و ثبات یک طرح را فراهم می کند. اصل تعادل در طراحی گرافیک به وسیله تقارن و عدم تقارن انجام می شود.

تراز کردن

اصل تراز کردن به سر و سامان دادن یک طرح کمک می کند .برای اینکه ارتباط بصری مناسبی بین تمام عناصر طرح صورت بگیرد باید تمام جنبه های طراحی با قسمت های بالا ، پایین ، مرکز یا طرفین تراز شوند.

تکرار

اصل به منظور سازمان دهی و تقویت طرح انجام می شود. بعد از انتخاب نحوه استفاده از عناصر خود ،باید الگوها را تکرار کنید تا در طول طرح تعادل برقرار شود.

تضاد

از اصل تضاد برای نشان دادن و تاکید کردن به یک موضوع خاص استفاده می شود. استفاده از تضاد این امکان را فراهم می کند تا اختلافات بین عناصر را تحت تأثیر قرار بدهیم.

انواع طراحی گرافیک

رایج ترین انواع طراحی گرافیک عبارت اند از:

طراحی شرکت

طراحی شرکت با هویت بصری یک شرکت ارتباط دارد. برای مثال لوگوی یک برند میتواند با طراحی شرکتی همراه باشد. از این نوع طراحی گرافیکی معمولا در بازاریابی برند استفاده می شود.

بازاریابی و طراحی تبلیغات

یکی از شناخته شده ترین انواع طراحی گرافیک بازاریابی و تبلیغات می باشد. وقتی بیشتر افراد به طراحی گرافیک فکر می کنند ، احتمالا به فکر بازاریابی و طراحی تبلیغات هستند. گرافیک شبکه های اجتماعی ، تبلیغات مجله ، بیلبوردها ، بروشورها ، الگوهای بازاریابی ایمیل ، بازاریابی محتوا نمونه هایی از این نوع طراحی گرافیکی بسیار پرکاربرد هستند.

طراحی محیطی

این نوع طراحی گرافیکی معمولاً نادیده گرفته می شود. طراحی گرافیکی محیطی استفاده از عناصر بصری در محیط ها به منظور ارتباط مردم با آن مکان هاست. معماری ، علائم جاده ، علائم و نقاشی دیواری نمونه هایی از طراحی محیطی هستند.

طراحی بسته بندی

موقع خرید یک محصول جدید ،نوعی برچسب یا بسته بندی وجود دارد که برای توزیع یا فروش محصول استفاده می شود. این عناصر توسط طراحان بسته بندی ایجاد می شوند.

طراحی حرکت

از مهم ترین نمونه های طراحی گرافیک حرکت می توان به انیمیشن ، بازی های ویدئویی ، برنامه ها ، GIF ها ، ویژگی های وب سایت و … اشاره کرد.

طراحی وب

طراحی وب جزو طراحی گرافیک نمی باشد اما طراحی گرافیک یکی از عناصر اصلی در طراحی وب است. طراحان وب باید جهت ایجاد یک طراحی وب کاربر پسند و دلپذیر ، انواع عناصر طراحی مانند طرح تصاویر و تایپوگرافی را در نظر بگیرند و آن ها را با هم ترکیب کنند.

اشتراک گذاری:

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *