موکاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

موکاپ چیست و چرا بهترین روش برای نمایش و ارائه طرح ها می باشد؟

behzad sepehri

در زمینه طراحی گرافیک خیلی پیش می آید که یک طراح، طرحی فوق العاده و حرفه ای را طراحی کند اما موقع نشان دادن به مشتری نتواند نظر مشتری را جلب کند. اما آیا مشکل از طرح است یا از سمت مشتری که طرح را نمی پسندد؟ در جواب باید بگوییم که مشکل نه از طرف طراح است نه از طرف مشتری بلکه مشکل در نحوه به نمایش گذاشتن طرح می باشد. یک طرح اگر ایده آل و حرفه ای باشد اما به درستی نمایش داده نشود نمی تواند کارفرما را راضی کند. برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید بهترین راه حل این است که برای ارائه نمونه کارهای خود از موکاپ استفاده کنید. استفاده از موکاپ باعث می شود طرح ها جذاب تر نمایش داده شوند و رضایت مشتری را جلب کنید. در ادامه می خواهیم بدانیم موکاپ چیست و چه کاربردی دارد.

موکاپ چیست

موکاپ به معنی مدل آزمایشی یا پیش نمایش است. در حقیقت mockup یک فایل گرافیکی لایه باز با فرمت psd است که طراحان گرافیک از آن به عنوان یک پیش نمایش برای کارهای خود استفاده می کنند. بیشترین کاربرد فایل های موکاپ در فتوشاپ برای پیش نمایش طرح های گرافیکی است. به طور کلی می توان گفت موکاپ برای طراحی هر نوع طرحی کابرد دارد و می توان از آن استفاده نمود. اما به طور کلی محبوب ترین و رایج ترین نوع موکاپ ها عبارت اند از:

  • موکاپ های کارت ویزیت
  • موکاپ های بیلبورد تبلیغاتی
  • موکاپ های جعبه
  • موکاپ های کتاب
  • موکاپ های کاغذ : برای لوگو ، نوشته و…
  • موکاپ های مجلات و پوستر ها
  • موکاپ موبایل و لپ تاپ

mockup چه کاربردی دارد؟

موکاپ چه کاربردی دارد؟
کاربرد موکاپ

در قسمت قبل متوجه شدیم که موکاپ چیست و در چه زمینه هایی مورد استفاده قرار می گیرد. حال می خواهیم بدانیم مهم ترین کاربرد موکاپ چیست. موکاپ به دلیل ویژگی ها و کاربردی های متنوعی که دارد کار طراحان را راحت تر کرده است. مزایای استفاده از موکاپ زیاد است به همین دلیل موکاپ محبوبیت زیادی بین طراحان و بازاریاب ها دارد. بازاریاب ها با استفاده از موکاپ می توانند تبلیغات مورد نظر خودشان را به بقیه معرفی کنند.

1-می توان در زمینه های مختلف از آن استفاده کرد

کاربردی ترین ویژگی موکاپ این است که می توان برای همه زمینه ها از موکاپ استفاده کرد. یعنی فرقی ندارد که شما در چه زمینه ای مشغول به فعالیت هستید، کسب و کار تان هر چه که باشد شما می توانید از موکاپ استفاده کنید. موکاپ‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند کارت ویزیت، لوگو، پرچم، بیلبورد، پوستر، کاتالوگ و بروشور، کارت تبریک، کارت هدیه، وسایل همراه، نظیر گوشی و تبلت و … طبقه‌بندی می‌شوند و تهیه و ارائهٔ این پیش‌نمایش‌ها به مشتری یا سفارش‌دهنده کمک می کند تا طرح نهایی را بهتر تجسم کند.

2-می توان جزئیات را به طور کامل و دقیق به نمایش گذاشت

بر روی کاغذ نمی توانید تمامی جزئیات طرح را به طور کامل و با جزئیات به کارفرما نمایش دهید بنابراین امکان اینکه کارفرما طرح شما را نپسندد وجود دارد. اما موکاپ این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید تمام جزئیات طرح همچون رنگ, سایز, جنس و … را به کارفرما نشان دهید. این موضوع باعث می شود تا کارفرما به خوبی با جزئیات طرح آشنا شود و به راحتی آن را درک کنید. در این حالت شانس اینکه طرح شما توسط کارفرما پسندیده شود بسیار زیاد است. علاوه بر این می توانید به وسیله موکاپ طرح مورد نظرتان را در افکت ها و حالت های مختلف به نمایش بگذارید. بنابراین طرح شما به خوبی برای بقیه قابل درک خواهد بود.

3- با موکاپ می توان تغییرات لازم را بر روی طرح اعمال کرد

از مهم ترین و جذاب ترین کاربرد های موکاپ می توان به قابلیت ویرایش طرح ها اشاره کرد. اگر طرح شما بر روی موکاپ پیاده شود می توانید در مدت زمان کم تغییرات لازم را روی آن اعمال کنید و طرح تان را ویرایش کنید. علاوه بر این اگر ایده جدیدی به نظرتان رسید یا کارفرما قسمتی از طرح را نپسندید بدون هیچ گونه مشکلی می توانید موارد دلخواه را ویرایش کنید. با توجه به این شرایط می توان گفت که موکاپ انعطاف پذیری زیادی دارد و باعث راحتی کار طراحان شده است. بنابراین طبیعی است که موکاپ در بین طراحان محبوبیت زیادی داشته باشد.

4- احتمال جلب رضایت مشتری را افزایش می دهد

همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم به وسیله موکاپ می توانید طرح مورد نظرتان را در افکت ها و حالت های مختلف به کارفرما نمایش دهید. بدین ترتیب مشتری می تواند با دید باز به طرح نگاه کند و تمام جزئیات را در حالت های مختلف ارزیابی کند. بنابراین به خوبی با کم و کاست ها و نقاط قوت طرح آشنا خواهد شد و تصمیم گیری بهتری خواهد داشت. پس می توان گفت احتمال اینکه مشتری طرح را بپسندد بیشتر می شود.

پیشنهاد ویژه: برترین سایت های دانلود موکاپ رایگان

مزایای استفاده از موکاپ چیست؟

مزایای استفاده از موکاپ چیست؟
مزایای استفاده از موکاپ

موکاپ تنها توسط طراحان استفاده نمی شود بلکه همه می توانند از آن استفاده کنند. شما می توانید برای کسب و کار خودتان موکاپ تهیه کنید و متن یا طرح ها و لوگو خودتان را داخل آن قرار دهید. اما چرا موکاپ انقدر کاربرد دارد و زیاد استفاده می شود؟ در این بخش می خواهیم مزایای استفاده از موکاپ را با هم بررسی کنیم.

1-موکاپ یک فایل گرافیکی لایه باز است و به شما امکان شخصی سازی را می دهد. یعنی می توانید عناصر موجود در آن را ویرایش یا جایگزین کنید.

2-موکاپ ها وضوح بسیار بالایی دارند و برای بهتره دیده شدن طرح مناسب هستند.

3-به راحتی می توان موکاپ را داخل نرم افزار فتوشاپ ویرایش کرد.

4-با استفاده از موکاپ می توان تابلو های تبلیغاتی و لوگو را به خوبی نمایش داد.

5-با جایگزاری طرح رقبا در موکاپ می توانید ایده های جدیدی را به دست آورید و از آن ها استفاده کنید.

6-استفاده از موکاپ باعث صرفه جویی در زمان می شود و می توانید طرح های گرافیکی حرفه ای ایجاد کنید.

7-استفاده از موکاپ به مشتریان این فرصت را می دهد تا به صورت واقعی طرح را مشاهده کنند و نظرات و انتقادات خود را راجع به طرح به راحتی بیان کنند.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم که موکاپ چیست و چه ویژگی هایی دارد. متوجه شدیم موکاپ یک فایل لایه باز و آماده برای نمایش طرح ها می باشد. به وسیله موکاپ می توانید طرح های خود را با جزئیات کامل و به زیبا ترین شکل ممکن به کارفرما نمایش دهید. همچنین به دلیل این که موکاپ یک فایل لایه باز است می توانید آن را ویرایش کنید و تغییرات لازم را بر روی آن اعمال کنید. ویژگی ها و کاربرد های فراوان موکاپ باعث محبوبیت آن شده است و دلیل خوبی است تا طراحان برای نمایش طرح های خود از موکاپ استفاده نمایند.

اشتراک گذاری:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *