کاتالوگ چیست

کاتالوگ چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

behzad sepehri

کاتالوگ یکی از مهم ترین ابزار های بازاریابی و معرفی خدمات و محصولات به مشتریان است و اکثر برندها و کسب وکار برای معرفی محصولات خود از آن استفاده می کنند. کاتالوگ شامل دفترچه‌ای از اطلاعات کامل محصولات و یا خدمات است که مخاطب می‌تواند هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات آشنا شود. در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که کاتالوگ چیست و چه ویژگی هایی دارد.

تاریخچه کاتالوگ

کاتالوگ برای اولین بار به صورت دست نویس در سال 1498 (قرن بیستم) در ونیز طراحی شد و برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر ونیز طراحی شده بود.

یک کاتالوگ خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک کاتالوگ خوب چه ویژگی دارد؟
یک کاتالوگ خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی ها و مزایای کاتالوگ چیست. در این بخش می خواهیم مهم ترین ویژگی ها و مزایای کاتالوگ را با هم بررسی کنیم. بنابراین مهم ترین ویژگی های یک کاتالوگ خوب عبارت است از:

1-باید به گونه ای طراحی شود که نزدیک ترین ارتباط را با مخاطب برقرار کند و به تمام سوالات مخاطب پاسخ دهد.

2-باید متن و تصویر با هم توازن داشته باشند و برای آگاهی بیشتر مخاطبان از آن ها استفاده شود.

3-در مقایسه با بروشور، تراکت و پوستر اطلاعات کامل تری را به مخاطبان ارائه می دهد.

4-باید به سادگی قابل حمل باشد و در کوتاه ترین زمان به وسیله مخاطبان خوانده شوند.

کاتالوگ چه تفاوتی با بروشور دارد؟؟

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی با هم دارند؟
تفاوت کاتالوگ و بروشور چیست

کاتالوگ و بروشور از لحاظ طراحی و ظاهری شبیه به هم هستند و اغلب این دو را یکی می دانند. اما به طور کلی 4 تفاوت اصلی با هم دارند که عبارت اند از:

1-تفاوت در سایز

بروشورها چون کاربرد های متنوعی دارند به همین دلیل در سایز های مختلفی چاپ می شوند اما کاتالوگ ها معمولا در کاغذهای A4 و A5 چاپ می شوند.

2-تفاوت در اطلاعات

کاتالوگ ها حاوی اطلاعات جامع و کاملی در مورد محصولات یا خدمات یک شرکت می باشند به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار هستند. اما بروشورها حاوی اطلاعات جزئی تری از محصولات هستند و برای معرفی کوتاه محصولات مورد استفاده قرار می گیرند.

3-تفاوت در طراحی و چاپ

معمولا کاتالوگ برای خریداران و توزیع کنندگان عمده طراحی و چاپ می شود اما بروشور ها معمولا برای مصرف کننده ها چاپ و طراحی می شود.

4-تفاوت در قیمت

کاتالوگ طراحی و چاپ متفاوتی دارد به همین دلیل قیمت بیشتری نیز دارد. اما برای بروشور ها از کاغذ های سبک استفاده می شود به همین دلیل قیمت کمتری دارند.

کاتالوگ چگونه باعث موفقیت در بازاریابی و افزایش فروش می شود ؟

کاتالوگ چگونه به موفقیت در بازاریابی و افزایش فروش کمک می کند؟
نقش کاتالوگ در بازاریابی و افزایش فروش

کاتالوگ در موفقیت بازاریابی و افزایش فروش هم تاثیر دارد؟ بله کاتالوگ نقش بسیار زیادی در فروش دارد. در این بخش می خواهیم بررسی که نقش کاتالوگ در افزایش فروش چیست.

1-باعث می شود که مخاطب اقدام به خرید کند.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده به طور میانگین هشتاد و چهار درصد افراد، پس از مطالعه یک کاتالوگ، از محصولات برند مورد نظر خرید می کنند. دلیل این امر این است که بر خلاف بقیه ابزار های بازاریابی که سعی می کنند خود را در معرض نمایش قرار دهند، کاتالوگ با ارائه یک کتابچه جامع و کلی محصولات و خدمات خود را به صورت کامل توضیح می دهد و مخاطب را به خرید تشویق می کند.

2-کاتالوگ باعث افزایش فروش می شود.

یکی دیگر از مزایای کاتالوگ کمک به افزایش فروش می باشد. مطالعات نشان می‌دهد که یک کاتالوگ حدود بیست روز توسط دریافت کننده نگهداری می‌شود و در این مدت، راه‌های مختلف خرید، اخذ تخفیف و غیره، شناخته خواهند شد. پس بنابراین تاثیر زیادی در افزایش فروش خواهد داشت.

3-به برندسازی کمک می کند.

هر برندی تلاش می کند تا بهتر و بیشتر در ذهن مخاطب ماندگار شود و برای این منظور هزینه های زیادی صرف می کنند. کاتالوگ این امکان را به کسب و کار ها می دهد تا راحت تر برندسازی کنند و با معرفی هر چه بهتر خودشان ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطبان خود داشته باشند.

4-کاتالوگ فضای خالی تبلیغات را پر می‌کند.

محتوا هایی که در فضای مجازی وجود دارند معمولا تبلیغاتی و خالی از استدلال‌های علمی است. طراحی و چاپ پوستر و سایر ابزارهای کاغذی نیز محدودیت ارائه مطلب دارند. بنابراین کاتالوگ بهترین گزینه برای ارائه اطلاعات دقیق و علمی است.

5-اثرگذاری آن قابل ارزیابی است.

کاتالوگ تنها چاپی است که اثرگذاری آن به طور دقیق قابل ارزیابی است. شما می‌توانید در یک پروژه بازاریابی، تعداد مشخصی کاتالوگ را به آدرس‌های مشخصی که از پیش تهیه کرده‌اید ارسال کرده و نتیجه ی به دست آمده را ارزیابی کنید.

چکیده مطالب

  • از مهمترین مزایای کاتالوگ معرفی برند یا کسب و کار، معرفی محصولات و خدمات و افزایش فروش است.
  • کاتالوگ ها در مقایسه با بروشور، تراکت و پوستر اطلاعات کامل تری را به مخاطبان ارائه می دهد.
  • کاتالوگ ها حاوی اطلاعات جامع و کاملی در مورد محصولات یا خدمات یک شرکت می باشند.
  • کاتالوگ و بروشور از لحاظ طراحی و ظاهری شبیه به هم هستند و اغلب این دو را یکی می دانند.

اشتراک گذاری:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *