طراحی رابط کاربری و هر آنچه که در مورد آن باید بدانیم

طراحی رابط کاربری چیست؛ هر آنچه که درباره طراحی رابط کاربری باید بدانید

behzad sepehri

آیا می خواهید در مورد طراحی رابط کاربری اطلاعات کسب کنید؟ پس جای درستی آمده اید. در این مقاله به طور مفصل در مورد طراحی ui صحبت می کنیم و بیشتر سوالاتی که موقع شنیدن آن به ذهنتان می آید در این مقاله رفع خواهد شد. اما قبل از آن باید بدانید که رابط کاربری چیست؟. اگر اطلاعات لازم در مورد رابط کاربری را ندارید پیشنهاد میکنم مقاله رابط کاربری چیست سایت فاریاک را مطالعه کنید.

Ui Design چیست؟

طراحی رابط کاربری از زیر مجموعه های طراحی گرافیک است. در طراحی ui فقط طراحی ظاهر مناسب اهمیت ندارد. بلکه تمرکز اصلی بر روی این است که طرح را ساده تر کند تا کاربران بتوانند هر چه راحت تر نیاز های خودشان را رفع کنند. به طور کلی طراحی ui با مواردی که کاربران با آن ها سر و کار دارند مانند تصاویر ،متن ها ،رنگ ها ،آیکون ها و… در ارتباط است.

چرا به طراحی رابط کاربری احتیاج داریم؟

روز به روز به تعداد وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل افزوده می شود و حدود 80 درصد از افراد جامعه از این فناوری های ارتباطی استفاده می کنند. اما وظیفه چه کسی است که اپلیکیشن ها و وب سایت ها را به بهترین شکل ممکن برای ما طراحی کند؟. بله درست است این وظیفه طراح ui است.

بنابراین ما به طراحی ui احتیاج داریم تا انواع وسایل ارتباطی (منظور سایت ها و اپلیکیشن های موبایل) را از لحاظ ظاهری و جذابیت و همینطور کاربرپسند بودن برای کاربران مان آماده کنیم.

دلایل اهمیت طراحی رابط کاربری چیست؟

دلایل اهمیت رابط کاربری چیست

در زیر 4 دلیل برای اهمیت طراحی رابط کاربری را برای شما آورده ایم. با در نظر گرفتن این موارد متوجه خواهید شد که اهمیت طراحی ui چقدر است.

1-طراحی ui خوب برای داشتن تجربه کاربری خوب مهم است.

ui جزئی از ux است به عبارت دیگر می توان گفت که این دو مکمل یکدیگر هستند. هر چقدر طراحی رابط کاربری بهتری داشته باشید باعث می شود کاربران راحت تر به خواسته های خود برسند و این عامل باعث می شود کاربران تجربه کاربری خوبی از سایت یا اپلیکیشن شما داشته باشند.

پیشنهاد برای مطالعه : تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری

2-طراحی رابط کاربری عامل موفقیت یک کسب و کار است.

مهم ترین دلیل موفقیت کسب و کار ها و پیشی گرفتن آن ها از رقبا بدون شک داشتن طراحی رابط کاربری مناسب است. واقعیت این است که طراحی ui می تواند عامل موفقیت یا شکست یک محصول و یا یک کسب و کار باشد و تنها به کیفیت طراحی بستگی دارد. پس هر چقدر طراحی بهتر باشد میزان موفقیت یک کسب و کار بالا تر خواهد رفت.

تصور کنید دو برنامه مشابه را در اختیار شما قرار داده اند و شما می بایست یکی از این دو را انتخاب کنید. هر دوی این برنامه ها قابلیت ها و ویژگی های یکسانی دارند و محصولات مشابهی را ارائه می دهند. برنامه اول رابط کاربری ضعیف تری دارد به طوری که از رنگ های متناسبی استفاده نشده ، خوانایی متن ها خوب نیست و … به طور کلی استفده از آن سخت و پیچیده است. در مقابل برنامه دوم طوری طراحی شده است که کاملا واضح و شفاف است و کاربر می تواند به راحتی از آن استفاده کنید. شما کدام برنامه را انتخاب می کنید؟. مسلما برنامه دوم را زیرا کارایی بهتری دارد و استفاده از آن است. در اینجاست که قدرت طراحی ui معلوم می شود!.

3-باعث می شود فناوری بهتر قابل دسترس باشد.

در واقع مهم ترین نقش طراحی رابط کاربری در قابل دسترس بودن فناوری (منظور سایت و اپلیکیشن) می باشد. طراحان با به کار گیری صحیح و اصولی عناصر طراحی باعث می شوند فناوری قابل دسترس تر باشد.

4-بر روی برندسازی تاثیر بسار زیادی دارد.

جذب مشتریان وفادار و برندسازی کار بسیار سخت و زمان بری است و برای انجام آن راه های مختلفی وجود دارد. اما یکی از بهترین روش ها برای برندسازی اصولی و جذب مشتریان داشتن طراحی رابط کاربری حرفه ای است ، زیرا باعث می شود کاربران بهتر و راحت تر جذب برند و یا  کسب و کار شما شوند.

طراحی رابط کاربری خوب چگونه باعث جذب مشتری می شود؟

امروزه که استفاده از فضای مجازی و اپلیکیشن ها بسیار زیاد شده است و تعداد کسب و کارهای اینترنتی روز به روز در حال افزایش است طراحی ui در جذب مشتری بسیار موثر است. اگر رابط کاربری به صورت استاندارد و اصولی طراحی شود می تواند با توجه به کارایی خوبش در جذب مشتری بسیار موثر واقع شود. با جذب مشتری های جدید می توانید میزان فروش تان را افزایش دهید و در نتیجه کسب و کارتان را رونق ببخشید.

پیشنهاد ویژه : شرکت در دوره آموزش طراحی رابط کاربری از صفر تا صد

طراحی ui اصولی چه ویژگی هایی دارد؟

 برای اینکه طراحی رابط کاربری برای ما سود بخش باشد باید بدانیم که یک طرح ui باید چه ویژگی هایی داشته باشد و آن ها را در طرح های خودمان پیاده کنیم.

– اصل سادگی و کاربرپسند بودن در آن رعایت می شود تا کاربران بیشتری را جذب کند.

– واکنشگرا است (در انواع دستگاه ها با هر اندازه ای به خوبی نمایش داده می شود).

– کارایی مناسبی دارد به گونه ای که نیاز های مخاطب را به خوبی برطرف می کند.

– به صورت استاندارد طراحی می شود (بین آیکون ها ، تصاویر ، رنگ ها و… تناسب وجود داشته باشد).

آیا طراحی رابط کاربری یک انتخاب شغلی مناسب است؟

در قسمت قبلی در مورد طراحی رابط کاربری و دلایل اهمیت آن صحبت کردیم. ممکن است این سوال را بپرسید که آیا طراحی ui یک انتخاب شغلی مناسب است؟. جواب این سوال را به این صورت جواب می دهم هم بله هم نه. طراحی رابط کاربری می تواند هم یک شغل ایده آل باشد هم نباشد این بستگی به علاقه و اهداف شما از انتخاب این شغل دارد.

پیشنهاد برای مطالعه : چطور رابط کاربری را شروع کنیم و به درآمد برسیم؟

چرا شغل طراحی رابط کاربری طرفداران زیادی دارد؟

شغل طراحی رابط کاربری و دلایل محبوبیت آن

1-شغل جذاب و هیجان انگیزی است.

اکثر افراد دوست دارند خلاقیت و ایده های خود را به نمایش بگذارند. بنابراین طراحی ui یک شغل ایده آل برای این افراد است. در شغل طراحی ui با دنیای وسیعی از رنگ ها ، آیکون ها ، تصاویر و … سر و کار خواهند داشت پس این شغل می تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد.

2-شغل پردرآمدی است.

شغل طراحی رابط کاربری بسیار حساس است و اهمیت زیادی دارد به همین دلیل درآمد بسیار زیادی می توان از طریق این شغل به دست آورد. بنابراین افراد زیادی علاقه مند هستند که با یادگیری این شغل و تبدیل شدن به یک متخصص در زمینه طراحی ui درآمد زیادی کسب کنند.

3-شغلی مدرن و با انعطاف پذیری بالا است.

می توان از طراحی ui به عنوان یک شغل مدرن و با کلاس یاد کرد. زیرا می توانید با طراحی حرفه ای زمینه موفقیت یک کسب و کار را فراهم سازید. دلیل دیگر این موضوع این است که می توانید هم به صورت فریلنسری  و هم به صورت یک متخصص در شرکت های بزرگ مشغول به کار شوید.

طراحی ui برای کسب و کار ها چقدر مهم است و آینده شغلی آن چگونه است؟

با پیشرفت فضای مجازی و گسترش کسب و کار های آنلاین  نیاز به طراحی رابط کاربری بیشتر حس می شود. همه شرکت ها و سازمان ها برای موفقیت بیشتر و برند سازی از وب سایت و اپلیکیشن استفاده می کنند بنابراین به طراحی ui نیاز دارند تا بتوانند به بهترین صورت برندسازی کنند.

امروزه اکثر کسب و کار ها به طراحی ui نیاز دارند تا بتوانند بهترین اپلیکیشن ها و وب سایت ها را با کارایی بهتر طراحی کنند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند. پس طراحی ui برای کسب و کار ها اهمیت زیادی دارد و آینده شغلی آن با توجه به نیاز شرکت ها بسیار عالی است.

آیا طراحی رابط کاربری همان گرافیست است؟

یکی از عمده ترین سوالاتی که در مورد طراحی ui وجود دارد این است که آیا طراحی ui همان گرافیست است؟ در جواب باید بگوییم نه. تمرکز اصلی گرافیست ها بر ظاهر و زیبایی طرح شان است تا جذابیت بیشتری داشته باشد. اما تمرکز اصلی طراحان ui بر روی کاربرپسند بودن و کارایی هر چه بهتر طرح شان است.

یمهم ترین هدف یک طراح گرافیست این است که طرحی جذاب داشته باشد. اما یک طراح رابط کاربری علاوه بر این ها باید بر روی این تمرکز کند که کاربری که قرار است از طرحش استفاده کند به چه میزان می تواند استفاده ی راحت تری از آن داشته باشد؟. خطاهای موجود در طرح را شناسایی و اصلاح کند و تا جای ممکن طرح را برای کاربران ساده و متناسب طراحی کند.

چکیده مطالب

– ui design از شاخه های گرافیک است و بر روی ساده سازی و بهبود عملکرد طرح تمرکز دارد.

-کسب و کارهای آنلاین برای پیشرفت به طراحی رابط کاربری احتیاج دارند تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند.

-طراحی رابط کاربری به دلیل پردرآمد بودن ، جذابیت و مدرن بودن جزو شغل های پرطرفدار است.

-طراحی ui برای کسب و کار ها اهمیت فراوانی دارد و آینده شغلی آن بسیار خوب است.

-طراحی ui با شغل گرافیست تفاوت زیادی دارد و تنها در طراحی ظاهری شبیه هم هستند.

اشتراک گذاری:

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *